Wehkamp heeft na een landelijke bureauselectie het Amsterdamse bureau Dawn gekozen als strategisch en creatief partner. De samenwerking resulteert in een nieuw merkplatform met de pay-off ‘Altijd Wehkamp. Sinds 1952’ en een vernieuwde visuele identiteit. De campagne wordt vanaf deze week gefaseerd uitgerold.
De pitch werd in april uitgezet met als doel de online retailer opnieuw onder de aandacht te brengen bij een breed publiek. Eastwood Brand Consultancy, van merkadviseur Marc Oosterhout, ontwikkelde samen met Dawn de overkoepelende strategie.
Na kennismakingsrondes met vier bureaus bleef een shortlist van twee over, waarna Wehkamp de keuze op Dawn liet vallen vanwege de 'verrassende kijk op het retaillandschap en de positionering van Wehkamp', zegt Shura Vermeiren, brand-marketingdirector bij Wehkamp. Nu, vijf maanden later presenteert de retailer het nieuwe platform.
Historisch fundament
Wehkamp is sinds 1952 actief in de Nederlandse retail en werd groot als postorderbedrijf met de bekende catalogus. Met het nieuwe platform wil het bedrijf zijn positie in de huidige, competitieve online markt voor mode en wonen aanscherpen.
De herpositionering legt nadruk op betrouwbaarheid en herkenning in het alledaagse leven, en koppelt die aan bijna 75 jaar ervaring in het servicen van Nederlandse huishoudens.
De vernieuwing omvat een aangescherpte merkstrategie, een pay-off die het historische fundament expliciet maakt en een doorontwikkeling van de visuele identiteit. Daaronder valt een op maat gemaakt lettertype, gebaseerd op het bestaande logo. De introductie wordt ondersteund door een serie korte films en statische uitingen rond alledaagse situaties, met titels als ‘Altijd puber’, ‘Altijd visite’ en ‘Altijd diva’.
De creaties werden gerealiseerd met regisseur Eva Oosterveld (Studio Studio) en fotograaf Ines Vansteenkiste-Muylle. Nieuwe Lente verzorgt de mediastrategie; de campagne is zichtbaar op tv, in bioscopen, online, op de radio en in het straatbeeld.
52 weken campagne
Dawn benadrukt dat het Wehkamp-platform als uitgangspunt dient voor zowel communicatie als operatie. Jurian van der Hoeven, managing director van Dawn: ‘Want het betekent dat we - geheel in lijn met de Dawn visie op merken - vanuit ‘Altijd Wehkamp’ alles raken: van inkoop tot identiteit en van honderdduizenden verpakkingen per week tot 52 weken campagne.’
Volgens Dawn sluit het platform aan op de herkenbaarheid van Wehkamp als Nederlands merk, met consistentie over kanalen en contactmomenten. Sharon de Graaf, creative director bij Dawn: ‘Met Altijd Wehkamp geven we de heritage van een Nederlands icoon gevoel. We vergroten onze zichtbaarheid en bouwen aan merkconsistentie als eigentijdse dienstverlener die elk moment op een voetstuk zet.’
Met de lancering positioneert Wehkamp zich nadrukkelijk als ‘altijd-aan’-merk: aanwezig in uiteenlopende dagelijkse momenten met frequente en korte uitingen die de merknaam koppelen aan herkenbare situaties. De combinatie van historische verankering (‘Sinds 1952’) en actuele relevantie moet de retailer onderscheid geven in een markt met een omvangrijk en wisselend aanbod

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu