De Europese Commissie (EC) heeft 'onvoorwaardelijk' de voorgenomen overname van Interpublic Group of Companies (IPG) door Omnicom goedgekeurd. De EC concludeerde dat de concentratie geen mededingingsbezwaren oplevert.
De overname is overal al goedgekeurd, Europa was de laatste horde. Eind augustus werd al een grote stap gezet naar de samenvoeging van de twee Amerikaanse marketingholdings.
'Voldoende concurrentie'
De EC constateert onder meer dat de combinatie Omnicom-IPG 'voldoende concurrentie heeft' met onder andere WPP, dentsu, Publicis en Havas. 'Mocht de gefuseerde entiteit haar prijzen verhogen of de kwaliteit van haar diensten verlagen, dan zouden klanten kunnen overstappen naar een van de verschillende concurrerende bureaus die na de transactie actief zouden blijven op de markt.'
Met de goedkeuring kan het fusieproces wereldwijd van start, al is dat op de achtergrond al bezig.
Nederland
Wat de gevolgen van de overname hier zijn, wordt nu snel bekend. De verwachting is dat er bureaulabels sneuvelen. Omnicom Group lijkt bijvoorbeeld te overwegen om DDB als zelfstandig merk te beëindigen.
Volgens ingewijden wil Omnicom na de fusie zijn creatieve activiteiten onderbrengen bij drie wereldwijde netwerken: BBDO Worldwide, TBWA\Worldwide en McCann (dat nu nog deel uitmaakt van IPG).
In Nederland is IPG Mediabrands (Initiative, UM) groter dan de mediabureaus van Omnicom Media Group (OMD en PHD).

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu