Overslaan en naar de inhoud gaan

EC keurt overname IPG door Omnicom goed

Laatste horde genomen, fusieproces kan van start.
Omnicom-IPG
© Omnicom

De Europese Commissie (EC) heeft 'onvoorwaardelijk' de voorgenomen overname van Interpublic Group of Companies (IPG) door Omnicom goedgekeurd. De EC concludeerde dat de concentratie geen mededingingsbezwaren oplevert. 

De overname is overal al goedgekeurd, Europa was de laatste horde. Eind augustus werd al een grote stap gezet naar de samenvoeging van de twee Amerikaanse marketingholdings. 

'Voldoende concurrentie'

De EC constateert onder meer dat de combinatie Omnicom-IPG 'voldoende concurrentie heeft' met onder andere WPP, dentsu, Publicis en Havas. 'Mocht de gefuseerde entiteit haar prijzen verhogen of de kwaliteit van haar diensten verlagen, dan zouden klanten kunnen overstappen naar een van de verschillende concurrerende bureaus die na de transactie actief zouden blijven op de markt.'

Met de goedkeuring kan het fusieproces wereldwijd van start, al is dat op de achtergrond al bezig.

Nederland

Wat de gevolgen van de overname hier zijn, wordt nu snel bekend. De verwachting is dat er bureaulabels sneuvelen. Omnicom Group lijkt bijvoorbeeld te overwegen om DDB als zelfstandig merk te beëindigen.

Volgens ingewijden wil Omnicom na de fusie zijn creatieve activiteiten onderbrengen bij drie wereldwijde netwerken: BBDO Worldwide, TBWA\Worldwide en McCann (dat nu nog deel uitmaakt van IPG).

In Nederland is IPG Mediabrands (Initiative, UM) groter dan de mediabureaus van Omnicom Media Group (OMD en PHD).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in