Nieuwe Europese onlinereclameregels hebben Google doen besluiten om geen politieke advertenties meer toe te staan in de Europese Unie. Meta, van Facebook en Instagram, kwam van de week al tot hetzelfde besluit. De techbedrijven zien te veel beren op de weg om politieke reclames toe te blijven staan.
Het besluit van Google komt overigens niet onverwachts. De internetgigant kondigde dit in november al aan. Nu heeft Google ook laten weten wanneer het stopt met politieke advertenties in de EU. Wie adverteert via reclameplatform AdMob of AdSense, krijgt vanaf half augustus de vraag of er een intentie is om politieke reclames te delen in de EU. Bij een 'ja' past Google vanaf september automatisch beperkingen toe.
EU wil grip op reclame
Door per september maatregelen te nemen, voldoet Google op tijd aan de nieuwe reclameregels. Die dragen de naam Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA) en gaan op 10 oktober in. De Europese Unie wil met de TTPA meer grip krijgen wie op politieke reclames inkopen en wie die reclames te zien krijgen. Zo mogen adverteerders van buiten de EU in de drie maanden voor een verkiezing of referendum geen politieke advertenties inkopen. Persoonlijke data van minderjarigen mag überhaupt niet meer gebruikt worden voor politieke reclames.
Handhaving
Die veranderingen vragen technische maatregelen van advertentiebedrijven, waaronder Google en Meta. Beide techreuzen hebben na de nodige overleggen dus besloten dat zij liever helemaal geen politieke reclames meer toestaan dan dat zij die maatregelen nemen. Google vindt bijvoorbeeld dat het begrip 'politieke reclames' te ruim omschreven wordt, waardoor het moeilijk zou kunnen handhaven. De EU op zijn beurt mag handhaven als zij kan onderbouwen dat een techbedrijf de TTPA niet goed opvolgt. Door volledig te stoppen met politieke reclames, nemen Google en Meta dat risico weg.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu