Achter elke deur in het centrum van Amsterdam zit een goed verhaal. Dat laat FC Centrum (of FanClub Centrum) dagelijks zien met video’s over de bewoners, bijzondere ondernemingen, leuke kroegen, inspirerende buurtinitiatieven en nog onontdekte plekjes van de stad. De positieve verhalen die FC Centrum vertelt, slaan aan. Het mediaplatform heeft na drie jaar een grote fanbase en groot bereik opgebouwd, de volgende fase is het aansluiten van merken en bedrijven om mooie partnerships mee op te bouwen.
Tegengeluid
Hoe het begon: Diana Pattiselanno en Arend Andreae komen beide uit de tv-wereld (onder meer RTL Nederland) en begonnen acht jaar geleden bureau Moonbird Amsterdam. Zo’n 4,5 jaar geleden kwamen Andreae en Pattiselanno in contact met Nico Mulder (Place to Be, oud-citymarketeer I Amsterdam) en vastgoedondernemer Lesley Bamberger, ceo van Kroonenberg Groep, om Amsterdam weer op een positieve manier onder de aandacht van de bewoners te brengen.
Pattiselanno: ‘Tijdens de coronatijd was het stil op straat. Maar toen het daarna weer drukker werd, domineerde het nieuws over de overlast van de rolkoffers van AirBNB toeristen, monocultuur in de vorm van Nutella- en stroopwafelshops en drukte door TikTok-rijen. Vervolgens kwam de Stay Away-campagne. Lesley vond dat Amsterdam niet zo lekker in het nieuws kwam en dat er een tegengeluid moest komen.’
Bamberger en zijn compagnons gaven Moonbird de opdracht om dat te bewerkstelligen. ‘Wij hebben meteen samen besloten dat het geen kortlopende marketingcsampagne moest worden’, zegt Pattiselanno. ‘Als je wil veranderen hoe mensen naar de stad kijken, moet je ze voor een langere periode inspireren met al het mooie, goede en bijzondere dat de binnenstad te bieden heeft. Dit is een veel betere en meer sociale vorm van citymarketing en dan met name bedoeld voor bewoners van Amsterdam: laat het zien, vertel verhalen, maak mensen weer trots.’
Dus kwam er een platform met elke dag verhalen over de stad, haar bewoners en ondernemers in het centrum. ‘Dat wilden we voor langere tijd gaan doen, zodat mensen het gewoon vanzelf weer gaan zien en geloven. Als je mensen echt in het hart raakt met deze verhalen kun je verandering teweeg brengen, was onze overtuiging.’
Acht vastgoedpartijen zijn gaan investeren in het platform. ‘Ze zeiden: wij hebben nul verstand van verhalen vertellen, maar geloven enorm in het centrum van Amsterdam. Jullie mogen het de komende drie jaar gaan doen in volledige redactionele vrijheid.’
Sjaak Swart
Maar waar begin je? Amsterdam (centrum) heeft vele verhalen. Welke ga je vertellen en hoe? Pattiselanno: ‘We hebben er wel een jaar over gedaan om tot het juiste concept te komen. We komen uit de tv-wereld, dus hebben we gelukkig veel mensen in onze contactlijst. De eerste draaidag gingen we op stap met Ajax-icoon Sjaak Swart. We wisten nog niet zo goed of het iets zou worden, maar Sjaak begon allerlei anekdotes te vertellen op plekken waar hij altijd kwam, zoals lunchen met de hele selectie bij lunchroom Van Dobben. Ik dacht: ja, dit is het. Een ander verhaal in de beginfase was dat van de broers Polo en Cliff van het iconische restaurant Nam Kee op de Zeedijk. Dat sloeg ook direct aan. Ik wist dat we goud in handen hadden.’
‘De kracht van het platform zit wel in de video’s die we maken en de verhalen die we vertellen’, zegt eindredacteur Janneke van de Polder. ‘We denken altijd mee: wat maakt die persoon authentiek, of wat maakt deze zaak nou bijzonder en typisch Amsterdams en dat weten we goed naar voren te halen.’
TikTok
Dat bewijzen de cijfers: het platform heeft na drie jaar een bereik van 2 miljoen per maand. Daarmee bereikt FC Centrum ook mensen buiten de stad. En dat is alleen maar goed, volgens de makers. ‘Wij zeggen altijd, je bent Amsterdammer als je van de stad houdt.’
In het begin was het lastig zonder een niet per se duidelijke boodschap en doelgroep, weet Pattiselanno. ‘Het bereik is hard gegroeid dankzij de social kanalen als Instagram en TikTok. We hebben ervoor gekozen om onze verhalen een op een door te zetten op TikTok en we zien dat het werkt. Het hoeft daar dus niet altijd kort en snappy te zijn.’
Nu mensen FC Centrum kennen, krijgt de redactie de verhalen steeds vaker vanzelf aangereikt, zegt Van de Polder. ‘Een van de vaste items is de favoriete spots van een bekende Amsterdammer. Het management van een artiest of influencer mailt óns. Het is heel cool als grote namen die normaal voor een samenwerking betaald zouden krijgen, zeggen dat ze graag met ons willen samenwerken. Zo delen we de liefde voor de stad.’
Bedrijven aanhaken
De volgende fase is nu aangebroken voor FC Centrum. Drie jaar lang werd er door de vaste donateurs geïnvesteerd in FC Centrum om het platform verder op te bouwen en te laten groeien. Pattiselanno: ‘Met de donateurs is afgesproken om na drie jaar deels op eigen benen te gaan staan en meer partners aan te haken.’
Linda Holleman is sinds vier maanden betrokken bij FC Centrum en zorgt voor die partnerships. ‘Wij zijn op zoek naar bedrijven die ons willen ondersteunen in onze missie: Amsterdam weer zien als de prachtige stad die het is. Bedrijven hebben goede redenen om mee te doen. Dat kan corporate social responsibility zijn: ze dragen Amsterdam een warm hart toe en hun werknemers moeten daar met plezier wonen en werken. Er zijn ook bedrijven die graag geassocieerd willen worden met FC Centrum en er mooie verhalen voor terugkrijgen. Dus we gaan ook verhalen op maat maken voor merken, waarbij we zelf de redactie houden.’
Naast de vastgoedpartijen die de ‘fanclub’ blijven steunen, zijn er inmiddels samenwerkingen met Febo, Gassan, de A’dam Toren, Westergas en Thuisbezorgd. Bij die laatste samenwerking wordt een aantal horecazaken uitgelicht, zoals recent Satay Club, Rosel en Today is Greenday. Bij deze laatste 2 partijen gingen de video’s die FC Centrum maakte viraal op TikTok met nu al meer dan 1,4 en 1,3 miljoen views.
Doelstellingen
FC Centrum is en blijft een stichting zonder winstoogmerk, benadrukt Pattiselanno. ‘Alles wat we doen, moet ook weer terugvloeien naar de stad.’ Eens per kwartaal komen de redactie en het bestuur samen om gedachten en ideeën uit te wisselen en het net op te halen. In dat bestuur zitten onder anderen Melkweg-directeur Laura Vogelsang, Lesley Bamberger en Paul Bremmer van Kroonenberg Groep, Max de Jong (de Jong Groep, Evelien Doornhegge (Koninklijke Horeca Nederland), Collin Boelhouwer (BouwInvest) en Nico Mulder.
De ambities van FC Centrum reiken ver – We hebben drie sociaal maatschappelijke doelstellingen waaraan we werken. Holleman: ‘We willen een socialere stad en organiseren events om mensen samen te brengen, zoals onze speeddates voor Amsterdammers die stadgenoten willen ontmoeten. We willen daarnaast een schonere stad. Na grote events in de stad gaan we niet wachten tot de gemeente alles schoon heeft gemaakt, we mobiliseren mensen om zelf mee te helpen. En we willen als derde bijdragen aan een gelijkwaardige stad. We werken daarvoor met organisaties samen zoals SINA die armoede bestrijden. We proberen echt iets terug te geven aan de stad. Op het moment dat je een stem krijgt, moet je daar op een goede manier gebruik van maken.’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu