Premium

Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

CMO Studio | ‘Dat rommelige blijft onderdeel van het concept, maar we zoeken wel de balans tussen verleiding en overzicht.’

CMO Studio met Brenda Smith
Video: JTD Producties

Met zo’n 1200 winkels in Nederland en België, is Kruidvat by far marktleider in de drogisterij-retail. En dan rekenen we nog buiten de 200 winkels van Trekpleister, die ook onder de vlag van A.S. Watson, het Chinese moederbedrijf van Kruidvat vallen.

Het succes in Nederland – net als in andere A.S. Watson-landen – is een verhaal van volume, zoveel winkels dat je altijd binnen 15 bij een Kruidvatfiliaal kan zijn, en van lage prijzen. Toch zag Brenda Smith, die na Amerikaanse en Britse avonturen voor JDE in 2014 in Renswoude terechtkwam, dat er nog legio mogelijkheden waren om het merk Kruidvat meer te laten shinen.

Dozen chocolade

In de eerste aflevering van CMO Studio dit jaar, nemen met Smith, director marketing & customer experience bij A.S. Watson, de marketing-actualiteiten door en kijken we naar de lange termijn marketingstrategie van het drogisterijconcern.

Waarom lanceerde zij vorig jaar een radicaal andere reclame-aanpak? Waarom is de winkel zo rommelig? En waarom geeft Kruidvat zo hoog op over zijn eigen MVO-aanpak als de winkel zo duidelijk gericht is impuls-kopen-kopen-kopen én de dozen chocolade je nog net niet worden nagegooid? ‘Snoep hoort – net zoals het dropje van vroeger – bij de drogist. We houden in de mix wel rekening met de mate waarin we het aanbieden. Onze rol zit er vooral in om mensen te helpen zich mooi, gezond en goed te voelen.’

Bekijk de aflevering hieronder, of beluister hem als podcast via je favoriete podcast-app. (Te beluisteren via Spotify, Apple Podcast en Google Podcast.)

(Meer uitgebreide thema-agenda onder de video.)

CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson)

Thema’s in deze aflevering van CMO Studio:

Jumbo werkt samen met flitsbezorger Gorillas, zodat Jumbo huismerkproducten en La Place lekkernijen binnen 10 minuten aan je deur worden afgeleverd. Waar blijven Kruidvat en Trekpleister met flitsbezorging?

Voorzichtig aan komen er meer merken die activiteiten ontplooien in de metaverse. Kruidvat is geen first mover, Smith legt uit waarom niet.

Vijf Kruidvat-producten zijn verkozen tot ‘Huismerk Product van het jaar 2022’. Waarom draait Kruidvat mee in dit circus van keurmerken waar je als merk voor moet betalen?

Het nieuwe reclameconcept met alleenstaande moeder Lies staat nu bijna een jaar. Volgens Smith mag er iets meer rust in de commercials worden gebracht.

Smith roept de Winnaar van de Week uit.

In het MVO Jaarverslag van 2020, staat dat Kruidvat staat voor ‘duurzame groei en lange termijn waardecreatie’ en dat ‘klanten ‘worden ondersteund bij een duurzame en gezonde levensstijl.’ Hoe rijmt dat met de sfeer van consumeerderen in de winkel?

De Kruidvat-winkels zien er in de meeste gevallen onoverzichtelijk uit. Vaak smalle winkelpaden, die vrij vol zijn gestouwd. Moet de uitrol van het concept ‘Next Generation 3.0’ daar verandering in brengen?

Waar en hoe verwacht Smith de groei in 2022 in omzet te kunnen voortzetten en welke marketinginstrumenten spelen daar een grotere rol in dan voorheen?

Terugkijken

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

CMO Studio ontvangt binnenkort Els Dijkhuizen (Heineken Nederland)

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day op 17 mei 2022.

House of Executives

De CMO Community maakt onderdeel uit van House of Executives. Dat is een label van Sijthoff Media dat gespecialiseerd is in het opbouwen en onderhouden van boardroom-netwerken voor CFO, CHRO, CIO, CMO en M&A. House of Executives ontplooit activiteiten voor C-level-executives uit het bedrijfsleven en de overheid in Nederland en België.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie