Na Zeeman en Febo komt ook Lidl met ‘fanwear’

Ook Lidl wil de blits maken met badslippers, sportsokken en shirts. Een überlullig filmpje op Facebook moet de boel aanjagen.

Hippe Lidl

Lidl lanceert op 2 juli een ‘fanwear-collectie’ met Lidl-badslippers, Lidl-sneakers, Lidl-sportsokken en een Lidl-shirt (prijzen voor alle Lidl-fans staan onderaan dit bericht). Dat is op te maken uit een - vermoedelijk expres - wat amateuristisch filmpje op Facebook, waarin een Rudi Völler-achtig type uit een tent kruipt (die bij zijn moeder voor de deur blijkt te staan). Lidl raakt kennelijk de juiste toon, want het filmpje is al dik 700 keer geliked en er hebben al zo'n 1800 mensen op gereageerd.

In het filmpje – waarin en passant nog een Kordaat 0.0 wordt opengetrokken – komen alle fanwear-producten voorbij die volgende week donderdag in de winkel zullen liggen. ‘Jááááp, éten!’, roept zijn moeder. ‘Ja mam, ik kom eraan!’

Advertentie
advertisement

Zeeman

Lidl is – zoals de Lidl-traditie het ook voorschrijft* – niet de eerste die met het idee kwam. Zeeman is in Nederland misschien wel de grondlegger** met het verhippen van het merk middels coole merchandise: sneakers in beperkte oplage, hipster-shirts en recent zelfs ‘genderneutrale kleding’ (statement!). Dit is de laatste Zeeman-activiteit in dat genre.

Febo Fashion

McDonald’s en KFC hadden al eens een eigen kledinglijn (hoewel niet per se in het genre ‘volks hip’), terwijl Febo in 2017 kwam met badslippers en shirts (die snacks onderweg konden warmhouden én met afveegzone voor je handen (gadver)). Het snack-brand vulde de ‘Febo Fashion-lijn’ door de jaren heen aan met andere hebbedingetjes (handdoeken, tasjes, etc.). Vorig jaar zomer lanceerde het de laatste fashion-campagne ‘voordat de sleet erop komt’.

 

Hebbeding: Schultenbräu-slippers
Hebbeding: Schultenbräu-slippers Aldi

Schültenbrau-slippers

Ook collega-discounter was Lidl voor. In mei kwam het met een fanwear-lijn met t-shirts, boxershorts en... badslippers. Om het feest compleet te maken had Aldi tijdelijk ook merchandise van de eigen merken in de schappen. Denk aan shirts van het eigen merk Snackfan (o.a. frikandellen en bitterballen), boxershorts van energiedrankmerk Golden Power en badslippers van hét Aldi-pilsmerk Schultenbräu.

Sokken

Het is overigens niet de eerste keer dat Lidl komt met fanwear. Volgens Ingeborg Biemans, woordvoerder van Lidl, is de huidige uitbreiding tot stand gekomen omdat fans erom vragen. Biemans: 'Vorig jaar waren de Lidl-fanwear-sokken een groot succes. Daarom is de collectie dit jaar uitgebreid en daar zijn we trots op!'

Noten

*Lidl is jaloersmakend goed in het na-apen van andere merken en daar vervolgens mee wegkomen. Brommerdrop (gejat van Autodrop) en Vlugge Japie (gejat van Snelle Jelle) zijn twee van de vele klassieke voorbeelden. Meer recent is er Kordaat pils (volgens Kornuit gejat van Kornuit) en zijn er de chocoladerepen onder het eigen merk ‘Way to go!’ die schaamteloos gekopieerd zijn van Tony’s Chocolonely (tot aan de ongelijke reepverdeling aan toe). Zelf iets bedenken is aan Lidl minder goed toevertrouwd***, zo blijkt ook weer uit deze fanwear-campagne.

**Wellicht valt nog te beargumenteren dat het Dirk was, die zijn discount-supermarktmerk als eerste salonfähig wist te maken met de grote rode shopper met die witte letters. Hoewel dat toch niet erg in de hoek van hippe spullen valt.

***Lidl is het niet eens met de stelling dat het (jaloersmakend) goed is in het na-apen van andere merken. Biemans zegt in een reactie aan Adformatie bijvoorbeeld dat de merknaam ‘Brommerdrop’ niet is 'gejat' van Autodrop maar juist bedacht en ontwikkeld in samenwerking met de leverancier van Autodrop. Biemans: ‘Hetzelfde geldt voor Vlugge Japie. Deze reep is bedacht en ontwikkeld in samenwerking met Peijnenburg.’

Koopje voor de fans

Lidl slippers: 4 euro
Lidl sneakers: 15 euro
Lidl sokken: 1 euro
Lidl t-shirt: 4 euro

Advertentie