Overslaan en naar de inhoud gaan

Eigen AI moet X helpen om zijn advertentie-inkomsten op te krikken

Eigenaar Elon Musk heeft hoge verwachtingen van zijn AI genaamd Grok, legt hij uit.
X
© Shutterstock

X, het voormalige Twitter, wil met behulp van eigen AI (genaamd Grok AI) zijn advertentie-inkomsten opkrikken. Geen overbodige luxe, want de reclamegelden zijn ingestort sinds Elon Musk het socialmediaplatform in 2022 overnam. Heel wat adverteerders zijn vertrokken omdat ze zich niet meer willen associëren met X. Musk zegt echter dat de advertentie-targetting van Twitter en later X niet zo accuraat was, waardoor de advertentieprestaties tegenvielen. Grok moet daar verandering in brengen. 

Volgens de miljardair helpt Grok bij het begrijpen én koppelen van de advertentie voor een product of dienst aan de meest geïnteresseerde gebruikers. De targetting verbetert op die manier, en de reclame-inkomsten ook. Althans, dat houden Musk en zijn advertentiecollega's (potentiële) adverteerders voor in een gesprek op zijn eigen platform. Volgens X blijkt uit recente vernieuwingen dat bij een reclame de conversie met 40 procent omhoog gaat en de cost per action met 15 procent daalt. 

Brand safety 

De toevoeging van Grok moet adverteerders ook op een andere manier enthousiasmeren. Grok verhoogt namelijk de brand safety, stelt Musk. De topman verwijst naar validatie-onderzoeken door DoubleVerify en IAS en stelt dat X nu een average brand safety score van zeker 99,99 procent haalt. De average brand suitability score zou boven de 97 procent liggen. 

Brand safety is een heikel punt voor X. Nadat Musk het platform overnam, verruimde hij de vrijheid van meningsuiting enorm en is X ook pornografisch materiaal gaan toestaan. Heel wat adverteerders hebben X verlaten omdat ze hun reclames niet willen tonen tussen berichten die met porno en bijvoorbeeld nazi-verrijking te maken hebben. Musk riep destijds 'go fuck yourself' tegen vertrekkende adverteerders, maar moet jaren later concluderen dat zijn strategie de advertentie-inkomsten niet geholpen heeft. De reclamegelden liggen nog steeds lager dan vóór de overname in 2022. Brand safety is daarom (weer) belangrijk voor de X-eigenaar, net als het aantrekken van nieuwe gebruikers.

In april meldde X zelf dat het in 5 maanden tijd 11 miljoen Europese gebruikers is verloren. Vorige maand stapte ceo Linda Yaccarino op. Een opvolger is nog niet aangekondigd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in