Jarenlang was Tesla het automerk met de meest loyale klanten. Wie een Tesla reed, koos als volgende auto vaak opnieuw voor Tesla. Die uitzonderlijk hoge merkloyaliteit van 73 procent (onder Amerikaanse klanten, gemeten in juni 2024) heeft echter een flinke deuk opgelopen sinds Tesla-ceo Elon Musk zijn steun uitsprak voor de Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump.
In de maand erna nam de merkloyaliteit een duikvlucht, meldt marktonderzoeker S&P Global Mobility aan persbureau Reuters. In juli vorig jaar ontsnapte Trump ternauwernood aan een moordaanslag, waarna Musk zich schaarde achter de presidentskandidaat. De rijkste persoon ter wereld begon Trump te prijzen op zijn socialmediaplatform X en wendde tientallen miljoenen dollars aan om Trumps verkiezingscampagne te ondersteunen.
Dieptepunt
Sinds die aanhoudende steun voor Trump is Tesla in ieder geval een deel van zijn fans kwijtgeraakt. Afgelopen maart bereikte Tesla's merkloyaliteit een dieptepunt van 49,4 procent. Dat is ook onder het gemiddelde van alle automakers. In maart kreeg Musk de leiding over een overheidsdepartement dat duizenden ambtenaren ontsloeg. Een paar maanden later eindigde hij die missie en kreeg hij ruzie met Trump. Of het door die ruzie komt is onbekend, maar sinds mei zit de merkloyaliteit weer in de lift (57,4 procent).
S&P Global Mobility heeft geen nieuwere data dan mei. Het bedrijf baseert zich op registratiedata van alle verkochte voertuigen in de vijftig Amerikaanse staten en stelt zo dat de merkloyaliteit van Tesla inmiddels gelijk ligt met die van Toyota. Merken als Ford en Chevrolet hebben op dit moment loyalere Amerikaanse klanten.
Nog nooit vertoond
Tom Libby, analist bij S&P Global Mobility, spreekt tegenover Reuters van een unieke situatie. Hij zegt dat het nog nooit gebeurd is dat de merkloyaliteit van de koploper in zo'n korte tijd zo hard gedaald is. Omdat (ex)klanten van Tesla niet gevraagd is waarom zij voor een ander automerk zijn gegaan, is het speculeren naar de redenen. Verschillende analisten zeggen tegen Reuters dat de Republikeinse steun van Musk in ieder geval slecht gevallen is bij een deel van de Tesla-klanten, veelal Democraten. Wellicht herinner je de demonstraties bij Tesla-showrooms nog, ook te zien op de foto bovenaan dit artikel.
Een andere reden kan de toegenomen concurrentie van elektrische automakers zijn, zeggen analisten. Heel wat Tesla-rijders kozen jaren terug bewust een Tesla omdat het een luxe, volledig elektrische auto is. Daar waren er destijds niet zoveel van. Wie na een aantal jaar rijden een nieuw elektrisch model zoekt, heeft tegenwoordig veel meer keuze. Merken als Hyundai, BMW en General Motors zijn de afgelopen jaren ook in dit marktsegment gestapt, bijvoorbeeld. Er zijn dus meer alternatieven, en die automodellen zijn moderner dan Tesla's aanbod van de bekende Model S, X, 3 en Y.
29 miljard dollar bonus
Of Musk wakker ligt van de flink gedaalde merkloyaliteit? Dat is lastig te zeggen. Tesla wil de ceo in ieder geval niet kwijt. Gisteren maakte de automaker bekend een nieuw aandelenpakket ter waarde van 29 miljard (ja, miljard) dollar uit te keren aan Musk, mits hij nog twee jaar als bestuurder aan boord blijft.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu