Overslaan en naar de inhoud gaan

Als het aan Meta ligt, dragen we straks allemaal een slimme bril

Techreus presenteert nieuwe slimme brillen met een ingebouwd schermpje en controller voor om de pols.
Meta Ray-Ban
De nieuwe bril met ingebouwd scherm en polsband
© Meta

Meta lanceert nieuwe slimme brillen met een ingebouwde camera, microfoon en accu. De brillen hebben nu ook een schermpje, dat alleen zichtbaar is voor de brildrager en niet tot nauwelijks voor de buitenwereld. Op het schermpje kun je bijvoorbeeld navigeren naar een restaurant, een videogesprek via WhatsApp voeren en tekstberichten lezen. De slimme brillen worden - net als de voorgangers - gemaakt in samenwerking met Ray-Ban. 

Bij de 69 gram wegende bril hoort een polsband die een geavanceerde manier van bediening mogelijk maakt. Er wordt ook een opbergdoosje meegeleverd dat de accu van de bril oplaadt. Bij regulier gebruik gaat de bril tot 6 uur mee, zegt Meta. Dat is dus nog geen volledige dag. De bril kan tegen een regenbui en kan met glazen op sterkte geleverd worden. Onder de motorkap schuilt Meta AI, slimme software die onder meer live vertalingen mogelijk maakt.

Meta-topman Mark Zuckerberg demonstreerde de nieuwe bril live op het podium aan het publiek en kijkers via een livestream. Dat verliep niet vlekkeloos; sommige demo's werkten niet (direct) goed. 'Ik weet niet wat ik jullie moet vertellen', zei Zuckerberg op een gegeven moment. 'Ik blijf het maar verprutsen'. Die uitspraak leverde de topman een sympathiek klappend publiek op.

Nederland krijgt ook bril

Meta gaat de nieuwe slimme Ray-Ban-brillen als eerste verkopen in de Verenigde Staten, waar de adviesprijs 799 dollar bedraagt. Begin 2026 volgen Canada, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Mogelijk komen de brillen op een later moment ook naar Nederland.

Twee weken geleden werd bekend dat Pearle en GrandOptical slimme brillen van Meta in Nederland gaan verkopen; een primeur in ons land. De optiekketen kon destijds nog geen informatie geven over de modellen. Vandaag wel. Pearle en GrandOptical verkopen per direct via een deel van hun Nederlandse winkels verschillende modellen van de Ray-Ban Meta Gen 2. Deze tweede generatie bril - met camera maar zonder schermpje - biedt een langere accuduur dan zijn voorganger, die niet in Nederland is uitgebracht. De bril start bij 419 euro en is ook te koop met glazen op sterkte en meekleurende glazen. Pearle verwacht de slimme bril volgend jaar ook via zijn webwinkel te gaan verkopen, licht een woordvoerder desgevraagd toe.

Voorstanders van slimme brillen wijzen op de kansen voor mensen met bijvoorbeeld een visuele beperking om zelfstandiger te leven, waar critici zich vooral zorgen maken om de privacy van passanten die ongemerkt gefilmd kunnen worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in