Overslaan en naar de inhoud gaan

Google-moederbedrijf groeit hard door dankzij AI en reclames

Advertentie-inkomsten via Google en YouTube blijven groeien, al is AI de echte aanjager van Alphabets klinkende omzetcijfers.
google
© Shutterstock

Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft in het derde kwartaal een fors hogere winst geboekt. Het sterkst groeide de divisie die clouddiensten aanbiedt, geholpen door de snelle groei van nieuwe toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI). Ook de advertentie-inkomsten die Google opstrijkt met zijn bekende zoekmachine en videoplatform YouTube vielen hoger uit dan een jaar eerder.

De omzet kwam in de maanden juli, augustus en september uit op 102,3 miljard dollar, 16 procent meer dan een jaar eerder. De clouddivisie voerde de omzet met 34 procent op. Hier maken andere AI-bedrijven onder andere gebruik van de software en rekenkracht die Google aanbiedt voor nieuwe toepassingen. Maar met de uitbreiding van eigen AI-overzichten na onlinezoekopdrachten speelde kunstmatige intelligentie ook een rol bij de groei van de traditionelere bedrijfsactiviteiten van Google.

Gemini groeit door

Topman Sundar Pichai zei ook dat de eigen AI-app Gemini aan populariteit wint. Die tegenhanger van ChatGPT heeft volgens hem 650 miljoen maandelijks actieve gebruikers.

Alphabet kondigde net als de grote techconcerns Meta en Microsoft ook hogere kapitaalinvesteringen aan in AI-infrastructuur. Het gaat dit jaar waarschijnlijk om 91 miljard tot 93 miljard dollar voor onder andere datacenters. Eerder voorspelde het concern 85 miljard dollar aan dit soort investeringen uit te geven.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in