Overslaan en naar de inhoud gaan

Sanne Zwaan: 'Vooruitgang betekent niet altijd dat dingen sneller of efficiënter moeten'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Wat inspireert jullie vakgenoten? Ditmaal met Sanne Zwaan van Spark Productions.
Sanne Zwaan, fotografie Paul Bellaart
Sanne Zwaan, fotografie Paul Bellaart

'Wanneer standpunten botsen, worden waarden zichtbaar'

~ Sanne Zwaan

Deze week was Sanne Zwaan, oprichter en executive producer van Spark Productions, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week.

Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).

Zwaan over haar week: 'Inspiratie zit voor mij in de mooie dingen in het leven, het komt bij mij bijna altijd uit een vorm van kunst. Of het nou mode is of design of fotografie of interieur. Zelfs wanneer het over AI en tech gaat, spreekt me vooral aan hoe het soms iets mooier maakt. En tegelijk ook hoe die ontwikkeling, dat contrast, fysiek vakmanschap uitlicht en doet inzien hoeveel moois daar eigenlijk in zit.'

Hier haar 5 bijdragen:

1. De designer shift bij Europese modehuizen

'Eens in de zoveel jaar vindt het domino-effect weer plaats bij de grote modehuizen, afgelopen seizoen was het eindelijk weer zover. Chanel, Dior, Loewe, Bottega Veneta: ze hebben allemaal nieuwe creative directors, en dat was heel duidelijk te zien tijdens Paris Fashion Week afgelopen maand.

Die wissel van de wacht maakt de shows zo enorm goed, want iedereen heeft weer opnieuw iets te bewijzen. Zelfs als grote naam kom je niet meer weg met het imago dat je in voorgaande jaren op hebt gebouwd: het draait weer om nieuwe ideeën, de creativiteit en het drukken van een stempel. En dat voel je in de energie op de runway, het laat zien waar de lat ligt.

Wat dit extra inspirerend maar ook motiverend maakt: over het algemeen nemen creative directors hun eigen teams mee. Stylisten, casting directors en fotografen schuiven mee, waardoor de esthetiek maar ook de werkpraktijk verandert. De kaarten worden opnieuw geschud.

Daardoor verschuift het agency- en productielandschap. Waar je jarenlang misschien voor een bepaald merk produceerde, ontstaan nu nieuwe lijntjes: wie schiet welke campagnes, wie wordt wéér gevraagd en wie niet? Het levert nieuwe combinaties en nieuwe kansen op, en dat houdt je scherp.

Mijn go-to bron voor updates en context is de Instagram-pagina van Business of Fashion. Daar vind je het laatste nieuws, zonder paywall, in korte, overzichtelijke posts.'

Business of Fashion
Business of Fashion

2. Virgil Abloh: The Codes - 'Creatie leeft ook in de manier waarop je je werk (samen) organiseert'

'Ik ben geen streetwear fanaat, maar de Virgil Abloh expo in het Grand Palais in Parijs vond ik echt waanzinnig inspirerend. Zijn vroege overlijden op 41-jarige leeftijd vergroot bijna alles uit. Het laat zien hoe uitzonderlijk zijn visie was en hoeveel impact hij heeft gemaakt, dat dwingt respect af.

Het gaat mij minder om wát hij maakte en meer om hóe hij werkte. De vrijheid waarmee hij genres mengde, de onverwachte samenwerkingen en het denken in netwerken en teams. Hij liet zien dat met wie je werkt bepaalt welke energie je mogelijk maakt. Creatie leeft niet alleen in een collectie, maar ook in de manier waarop je je werk (samen) organiseert.

Ik ontdekte bovendien dingen die ik niet wist, zoals zijn grote samenwerking met Colette: een ecosysteem van stylisten, fotografen, retailers en makers die samen één verhaal bouw(d)en. Zo goed en zo knap.

Als je ziet wat iemand in zo’n korte tijd teweeg heeft gebracht, inspireert het je op een of andere manier toch om je eigen praktijk scherper te organiseren en niet alleen mooie uitkomsten na te jagen, maar ook de bedrijfsvoering eromheen.'

Bron beeld onder: https://wwd.com/fashion-news/fashion-features/virgil-abloh-the-codes-exhibition-grand-palais-paris-1238263602

Virgil Abloh's World
Virgil Abloh's World

3. Gek genoeg: de Tweede Kamerverkiezingen - 'Politiek is voor mij nieuwsgierigheid in actie: luisteren, twijfelen, herzien'

'Ik ben gek op de weken vóór de verkiezingen. Iedereen heeft ineens een mening, gesprekken gaan dieper en je ziet van sommige mensen (of dat nou bekenden zijn of juist niet) kanten die je nog niet eerder zag: ik haal er inspiratie uit. Politiek is voor mij nieuwsgierigheid in actie: luisteren, twijfelen, herzien.

Ik kan me zelfs verheugen op een lijsttrekkersdebat. Hoe reageren politici onder druk? Wat durven ze wel of niet te zeggen? Wanneer standpunten botsen, worden waarden zichtbaar.

Luistertip: de Volkskrant-podcast De Kamer van Klok. Niet te licht, meerdere invalshoeken en vaak precies die opmerking die me even laat nadenken (of ik het er nu mee eens ben of niet).

Nog een week te gaan. Stemmen blijft het grootste voorrecht dat er is. Zonde om dat onbenut te laten.'

Bron beeld onder: https://unsplash.com/photos/black-and-white-love-print-crew-neck-shirt-ZqsY740eAOo

'Stemmen blijft het grootste voorrecht dat er is'
'Stemmen blijft het grootste voorrecht dat er is'

4. Zolang je maar niet stil blijft staan - 'Terwijl de wereld efficiënter wordt, groeit in het luxe segment juist de waarde van craft en service'

'Eind september sprak ondernemer en auteur Peter Hinssen op het Amsterdam Business Forum over AI en ‘The Uncertainty Principle'. Wat heel leuk was tijdens zijn keynote was zijn nuchterheid: wat werkt in de praktijk en wat vraagt dat van leiders? Maar ook vooral: hoe anticipeer je sneller dan de rest?

Deze zomer zagen we grote (fast) fashionketens al vol inzetten op AI. H&M lanceerde digitale AI-twins van echte modellen, bedoeld om kosten op termijn te drukken. En Mango deelde dat ze AI niet alleen inzetten om op een efficiënte manier beeld te creëren, maar ook om met minimaal handwerk collecties te ontwerpen.

Maar in het luxe segment zie je iets interessants gebeuren: terwijl de wereld efficiënter wordt, groeit daar juist de waarde van craft en service die je niet kunt automatiseren. Meer focus op vakmanschap, zoals Bottega Veneta dit deed in hun ‘Craft is Our Language’-campagne met actrice Julianne Moore. Maar ook meer oog voor detail, en meer aandacht voor ervaringen die emotie oproepen en verhalen die blijven hangen.

Want vooruitgang, en heruitvinden in tijden van verandering, betekent niet altijd dat dingen sneller of efficiënter moeten. Soms betekent het juist teruggaan naar de ambacht. Zolang je maar niet stil blijft staan.

Op woensdag 4 februari 2026 spreekt Peter Hinssen nog een keer over The Uncertainty Principle, dit keer in het Beatrix Theater in Utrecht. Meer info hier.'

Bron beeld onder: https://www.kering.com/en/group/kering-highlights/craft-is-our-language-bottega-veneta-marks-50-years-of-intrecciato

Bottega Veneta's ‘Craft is Our Language’-campagne
Bottega Veneta's ‘Craft is Our Language’-campagne

5. Designer Kelly Wearstler - 'Haar uitgesproken stijl en aandacht voor craft zijn om te smullen''

'Mijn laatste tip van de week: designer Kelly Wearstler. Of het nou gaat om interieur, travel, fashion of zelfs cadeautips, bijna alles wat zij deelt wil ik zien/lezen/hebben.

Een aantal jaar geleden heb ik een shoot mogen produceren in haar prachtige huis in Malibu voor Vogue Living, sindsdien volg ik haar werk. Haar uitgesproken stijl en aandacht voor craft zijn om te smullen, ze laat zien dat design niet alleen gaat over schoonheid, maar over denken in texturen, vormen en lef.

Als je van design houdt: volg haar Pinterest voor interieur moodboards.

Bonus tip: volg haar WEARSTLERWORLD Substack voor het verhaal achter de schermen.'

Beeld credit: Coliena Rentmeester voor Vogue Living Nederland
Beeld credit: Coliena Rentmeester voor Vogue Living Nederland

In de week van 3 november 2025 (Random Pic(k) Of The Day For A Week verschijnt tweewekelijks) is Martin de Rooij, Hoofd Marketing & Communicatie en MT-lid van de Museumvereniging & Museumkaart, curator van #RPOTDFAW.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in