Google maakt de AI-modus in zijn populaire zoeken-app per direct beschikbaar in Nederland. Deze modus toont de gebruiker geen lijst van linkjes als antwoord op een vraag, maar een volledig AI-aangedreven antwoord met ruimte voor vervolgvragen. De AI-modus is daarom niet alleen vernieuwend voor gebruikers, maar ook voor adverteerders en uitgevers. De AI-modus toont in Nederland vooralsnog geen reclames, bijvoorbeeld.
Gebruikers krijgen in de Google-app de vraag of zij de AI-modus willen proberen. Google maakte de AI-modus eerder dit jaar als eerste beschikbaar in de Verenigde Staten en India en claimde na een paar maanden al honderd miljoen gebruikers. Nu zet het techbedrijf een grote stap. De AI-modus is per direct beschikbaar in ruim veertig nieuwe landen en 38 nieuwe talen, waaronder Nederland en de Nederlandse taal.
Je kunt typen of praten in de AI-modus, die gebaseerd is op een aangepaste versie van Google’s nieuwste Gemini 2.5-model. Kortom: Google’s AI-modus draait op eigen AI-technologie. De vertrouwde Google zoeken-onderdelen als de lijstweergave, afbeeldingen, video’s en nieuws verdwijnen niet. Die zijn nog steeds beschikbaar in de bovenste taakbalk, rechts van de AI-modus.
Zorgen
De Google AI-modus is door veel gebruikers positief onthaald, maar leidt tot zorgen onder een deel van de adverteerders en uitgevers. Hun gedeelde zorg is de impact van AI-gedreven zoeken op de welbekende lijst van linkjes, waar gesponsorde linkjes traditiegetrouw boven organische zoekresultaten staan. Adverteerders vragen zich af in hoeverre hun gesponsorde links aan zichtbaarheid en kliks gaan verliezen naarmate meer mensen de AI-modus gaan gebruiken. Maar ook welke advertentiemogelijkheden er zijn en komen in de AI-modus, die momenteel (alleen in de Verenigde Staten) relevante reclames toont tussen de AI-antwoorden door.
Uitgevers op hun beurt vrezen met name een verdere afname van het aantal kliks uit Google naar hun websites omdat meer vragen direct beantwoord worden door AI. Een groep internationale uitgevers zegt al een afname van het Google-verkeer naar hun websites te zien sinds de techreus AI Overviews introduceerde – een AI-aangedreven antwoord of -samenvatting boven de lijst met (gesponsorde) linkjes. Google zegt juist dat AI Overviews leiden tot meer goede kliks naar websites – dus mensen die niet direct terugklikken. Of uitgevers daar echt iets mee opschieten, is lastig te zeggen.
Kansen voor merken
Volgens Google biedt de AI-modus nieuwe kansen voor adverteerders. Zij doen er allereerst goed aan om ervoor te zorgen dat hun online content feitelijk juist, up-to-date en betrouwbaar is, vertelt Dan Taylor, Google’s vice president global ads, in gesprek met Adformatie en andere media. Ook belangrijk is het creëren van een grote catalogus aan hoge kwaliteit productafbeeldingen. Deze combinatie vergroot de kans dat Google’s AI informatie van een merk noemt of toont als de consument gericht informatie zoekt. Taylor gebruikt het voorbeeld van een consument die meer wil weten over de verschillen tussen diverse soorten koffiezetapparaten. Merken moeten relevant zijn en de consument kunnen helpen, is Google’s argumentatie.
Nog geen reclames in AI-modus
De techreus is nog niet zover om Europese gebruikers van de AI-modus reclames voor te schotelen. Op dit moment krijgen alleen Amerikaanse gebruikers van de AI-modus reclames te zien. ‘We testen de advertentiemogelijkheden in de AI-modus in de Verenigde Staten en zullen die inzichten gebruiken bij de uitrol naar andere landen’, antwoordt Taylor op onze vraag wanneer Europese adverteerders met de AI-modus aan de slag kunnen. Een concreet tijdpad blijft vooralsnog uit.
Europese adverteerders kunnen ondertussen wel reclames inkopen rondom AI Overviews in de reguliere Google zoeken-omgeving, licht Taylor toe. De traditionele lijst met (deels gesponsorde) linkjes is natuurlijk ook nog een optie. Google’s hoogste wetenschapper denkt niet dat Google op termijn volledig afscheid gaat nemen van het linkjesoverzicht. ‘Merken doen er nog steeds goed aan om geweldige customer journeys te ontwikkelen, want een AI-modus is er om die customer journey nog gebruiksvriendelijker te maken’, vertelde de topwetenschapper Adformatie in mei.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu