Internetbedrijf Mozilla - vooral bekend van zijn Firefox-browser - opent zijn deuren voor Nederlandse adverteerders. Via een exclusieve samenwerking met het bedrijf WebAds kunnen voortaan ook Nederlandse bedrijven adverteren in onder meer Firefox. Die browser staat bekend om zijn privacyvriendelijke maatregelen voor gebruikers, en belooft toch goede campagneresultaten voor adverteerders.
Firefox heeft wereldwijd circa 200 miljoen actieve gebruikers, stelt Mozilla. In Nederland gaat het om ongeveer 1 miljoen maandelijks actieve gebruikers, vertelt Leon Haar van WebAds in gesprek met Adformatie. Die gebruikers zijn gemiddeld 5 uur per dag, 3,5 dag per week in de weer met Firefox. Haar: 'De doelgroep is internationaal georiënteerd, hoogopgeleid, en kent een brede leeftijdspreiding van jong tot senior professionals'.
Adverteerders
Wat voor adverteerders zich bezighouden met Mozilla Ads, om bijvoorbeeld die privacybewuste Firefox-gebruikers te bereiken? Haar: 'Geïnteresseerde adverteerders zijn duurzame en maatschappelijk verantwoorde merken, educatieve instellingen en technologie- en (security)software-georiënteerde dienstverleners. Net als e-commercespelers zoals Amazon, TUI en Adidas'.
Reclamekansen
Advertentiekansen in Firefox liggen er vooral in een nieuw tabblad, geopend door de gebruiker. De adverteerder kan er zijn logo als link plaatsen of meer onderaan de pagina een grotere reclame plaatsen.
Mozilla Ads omvat ook de dienst Fakespot, een tool in de browser die reviews van online producten controleert op hun echtheid. Zo wil de dienst gebruikers waarschuwen voor goed beoordeelde producten waar in feite neprecensies voor gebruikt zijn.
Eerder schonk Mozilla Ads ook aandacht aan Pocket, een dienst waarmee je links en online artikelen kon bewaren en later kon terugvinden en teruglezen. Mozilla trok onlangs - na vele jaren - de stekker uit Pocket. Dat betekende ook het einde van advertentiekansen in de dienst.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu