Overslaan en naar de inhoud gaan

Team5pm: slechts 30 procent van de marketeers heeft een social SEO-strategie

Bureau stelt dat veel marketeers social SEO belangrijk vinden, maar dat er een gat is tussen ambitie en praktijk.
Social seo
© Shutterstock

Slechts 30 procent van de Nederlandse marketeers heeft een strategie voor social SEO, stelt social agency team5pm op basis van eigen onderzoek. Dat is niet veel als je weet dat 74 procent van de marketeers ook zegt social SEO wel belangrijk te vinden. Voor een nog grotere groep van 83 procent is het verbeteren van SEO en online vindbaarheid naar eigen zeggen een belangrijk marketingdoel. 

Het onderzoek van team5pm baseert zich op de ervaringen en meningen van 100 Nederlandse marketeers. Waaruit ook zou blijken dat CMO's en niet-leidinggevende marketeers verschillend denken over het belang van social SEO. 

social seo team5pm
© Aangeleverd

Redenen om geen werk te maken van social SEO zijn vaak het gebrek aan expertise (43 procent), beperkte middelen (35 procent), uitdagingen bij het meten van de ROI (32 procent) en een lage prioriteit binnen de eigen organisatie (ook 32 procent). 

CMO's willen tv-reclames hergebruiken

Uit het onderzoek komen ook andere conclusies naar voren. Zo denken CMO's en niet-leidinggevende marketeers anders over het al dan niet hergebruiken van tv-commercials op socialmediaplatformen. Verschillende onderzoeken, waaronder van YouTube zelf, wijzen uit dat tv-commercials die rechtstreeks op social doorgeplaatst worden, minder goede resultaten behalen dan specifieke social-video's. 58 Procent van de CMO's hergebruikt liever tv-commercials, waar 86 procent van de reguliere marketeers de voorkeur geeft aan specifieke social-content. 

Terughoudend met TikTok en YouTube

Opmerkelijk is ook dat 82 procent van de marketeers TikTok een topprioriteit noemt, terwijl slechts 43 procent van de marketeers ook daadwerkelijk actief gebruikmaakt van het platform. Voor YouTube - toch al veel langer een gevestigd platform - geldt hetzelfde. Hoewel 84 procent van de marketeers YouTube een belangrijk kanaal noemt, gebruikt slechts 57 procent het platform. Men twijfelt bij TikTok vooral of de doelgroep wel aanwezig is (49 procent) en bij YouTube vooral aan de voordelen (33 procent).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in