Nederlandse marketeers lopen voorop bij de adoptie van privacy-technologieën die consent van gebruikers vragen, stelt Donna Dror in gesprek met Adformatie. Zij is ceo van Usercentrics, wiens privacy-technieken draaien op ruim 2,4 miljoen websites en apps in 195 landen.
De Nederlandse marketeer is volgens Dror ‘zeer prestatiegericht, technisch en pragmatisch’, en bereid om sneller te kiezen voor privacygerichte technieken voor marketingdoeleinden. ‘Toen Google zijn Consent Mode versie 2 introduceerde, zochten Nederlandse bedrijven sneller dan andere Europese klanten naar oplossingen’, stelt Dror. ‘Ze adopteren wat werkt’.
Nederland hoort dan ook bij de top tien, vaak zelfs de top vijf, van Usercentrics’ belangrijkste markten gemeten aan de hand van websiteverkeer en omzet. Usercentrics heeft naar eigen zeggen wereldwijd ruim 500 duizend gratis klanten en meer dan 125 duizend betalende klanten. Het Europese bedrijf behaalde onlangs de mijlpaal van 100 miljoen euro aan jaarlijks terugkerende omzet en ziet de Verenigde Staten nu als zijn belangrijkste groeimarkt.
‘We bedienen in principe iedereen met een online aanwezigheid’, vat Dror het samen. Niet alleen websites en apps, maar bijvoorbeeld ook smart-tv-apps. Bekende klantnamen zijn Sixt, HelloFresh en Douglas. E-commercespelers en bedrijven die met gevoelige data werken, zoals verzekeraars, lopen volgens Dror voorop met het integreren van privacygerichte consenttechnieken.
Van verplichting naar voordeel
De privacy- en advertentiewetgeving van de Europese Unie hoort bij de strengste ter wereld, en wordt alleen maar strikter. Big tech is daar niet blij mee en past mopperend zijn werkwijze in de EU aan. Zo zijn Meta en Google hier gestopt met het tonen van politieke reclames, naar eigen zeggen omdat voldoen aan de nieuwste regels onhaalbaar is. Voor partijen als Usercentrics is er meer reden tot enthousiasme. ‘In de EU beweegt privacywetgeving zich één kant op en dat is vooruit’, stelt Dror. ‘Voor mij voelt het als een steuntje in de rug, want ik vind dataprivacy om vier redenen cruciaal. Het is de wet dus je moet als organisatie voldoen aan regels, het is ethisch om aan de regels te voldoen, consumenten geven om privacy en stemmen met hun euro’s en data die met consent verwerkt is, is van hogere kwaliteit’.
De ceo merkt overigens dat Europese klanten zich sterker focussen op de wettelijke en ethische naleving, waar Amerikaanse merken vooral aanslaan op de hogere datakwaliteit en interesse van consumenten.
Die laatste punten zullen marketeers het meest aanspreken. Dror wil er daarom wel een paar extra woorden aan wijden. ‘Privacy is nu cruciaal voor performance’, stelt de topvrouw. ‘Er is geen afweging tussen groei en voldoen aan de wetgeving, dus compliant zijn. Sterker nog, naar mijn mening moet compliance de basis vormen van vertrouwen tussen een merk en zijn doelgroep. Onderzoeken tonen aan dat maar weinig consumenten een aankoop willen doen bij een bedrijf dat ze niet vertrouwen met hun data. Transparantie over datagebruik is dus een belangrijke drijfveer voor merkvertrouwen’.
AI als uitdaging en kans
Als we het hebben over compliance en vertrouwen, komt ook AI aan bod. Natuurlijk, vandaag de dag is een interview met een techgeoriënteerd bedrijf niet compleet zonder aandacht voor AI. Dror noemt de opkomst van AI de grootste kans én uitdaging voor 2026. Een kans omdat marketeers met steeds slimmere software kunnen werken en een uitdaging omdat er grotere risico’s ontstaan rondom datagebruik en consumentenvertrouwen. ‘Momenteel is data-privacy nog niet volledig ingebed in de technische architectuur van hoe AI wordt gebouwd’, legt de ceo uit. ‘Wij ontwikkelen daarom oplossingen die inspelen op AI-aangedreven interfaces, met het doel marketeers betere controles en inzichten geven in het komende AI-tijdperk’.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu