Overslaan en naar de inhoud gaan

Schiphols nieuwe logo is niet saai, onze blik op design wel

Schiphols nieuwe logo is niet het probleem, het perspectief van de marketing- en designwereld wel.
schiphol
Schiphol lanceerde deze week zijn nieuwe design en merkpositionering

Oktober 2025. Schiphol onthult een nieuwe visuele identiteit. Binnen een dag barst de storm los. Te saai. Te generiek. Geen karakter. De designwereld heeft gesproken: dit logo deugt niet. Maar niemand heeft het over het enige dat ertoe doet.

Waar veel mensen het over hebben

Een logo. Een gestileerd vliegtuigsymbool dat vloeiender oogt dan zijn voorganger. Minder scherp, meer afgerond. Designblogs halen hun schouders op. "Corporate." "Uitwisselbaar." "Zonde van het budget." De kritiek richt zich op esthetiek. Is het mooi? Heeft het karakter? Past het bij de merkidentiteit? Alsof Schiphol een lifestyle brand is dat cool moet zijn op Instagram.

Wat Schiphol zegt

Rust. Duidelijkheid. Wayfinding. Een compleet systeem van typografie, kleur, fotografie en beweging. Ontwikkeld om operationele chaos te bestrijden. Om reizigers door een van Europa's drukste luchthavens te loodsen zonder stress. Het logo? Een onderdeel. Eén element in een groter geheel dat moet functioneren in een omgeving waar jaarlijks tientallen miljoenen mensen doorheen stromen, vaak gehaast, vaak gestrest, vaak in een taal die niet de hunne is.

De werkelijke vraag

Hier is wat weinigen vragen: werkt het?

Helpt het nieuwe systeem reizigers sneller hun gate te vinden? Vermindert het de drukte bij informatiepunten? Maakt het de operatie efficiënter? Dat zijn de maatstaven. Niet of het logo "spannend" genoeg is voor een designjury. Schiphol is geen galerie. Het is infrastructuur. Kritisch, complex, operationeel. De visuele identiteit is geen kunstwerk maar een werktuig. En werktuigen beoordeel je op functie, niet op vorm.

Smaak is irrelevant

Deze discussie illustreert een groter probleem: we hebben het debat over design gekaapt en vervangen door smaakpolitie. Iedereen heeft een mening over logo's. Niemand vraagt naar de briefing, de context, de implementatie, de resultaten. Het is makkelijk om een logo lelijk te vinden. Het is moeilijker om te begrijpen waarom een organisatie als Schiphol, na jaren van operationele problemen, kiest voor een visueel systeem dat rust en duidelijkheid belooft. En het is nog moeilijker om te erkennen dat jouw esthetische voorkeur daar volstrekt irrelevant voor is.

De norm

Als Schiphol over twee jaar minder vertragingen heeft, minder gestreste reizigers en betere operationele cijfers, dan was deze rebranding een succes. Ongeacht wat designblogs ervan vinden.

En als dat niet gebeurt? Dan was het inderdaad een mislukking. Maar niet omdat het logo saai is. Dus stop met zeuren over dat logo. En oordeel pas als je een paar keer op de luchthaven geweest bent de komende jaren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
Corine Hoppenbrouwers

Geweldig inzicht Jos! Ver voorbij het subjectieve mooi en lelijk zijn andere, objectieve meetpunten van belang. Dat heb je raak beschreven, dank daarvoor.

Ronald Pont

Zodra deze discussie de kant op gaat van nuttigheid, dan had het geld beter aan andere dingen besteed kunnen worden, want zeg nou eerlijk : slaat de luchthaven nieuwe wegen in, verwachten we merkextensies, was er sprake van een ernstig verouderde uitstraling, inconsistentie, vervelende onduidelijkheden waar reizigers de dupe van waren en die opgelost moeten worden? Voorzienbare fusies en overnames waarop met een zekere merkrevitalisatie moet worden aangelopen, problemen met reputatie en negatieve associaties waarvoor in de oplossing de visuele merkidentiteit in de weg zit? Voor zover het welkom van een vriendelijke cirkel op de vertrekhal en de rationeel onlogische toevoeging van bestemming AMS als besluit daarin het verschil zouden kunnen maken : zullen we de discussie verleggen naar een vergelijking met voorbeelden waar iets dergelijks een succes was, weinig uitmaakte, volledig de plank missloeg?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in