Overslaan en naar de inhoud gaan

Pride Amsterdam 2025: wat doen de merken?

Onder meer de NS, We Fashion en Artis presenteren opvallende campagnes en inhakers.
Pride overzicht

Pride Amsterdam is on! Op het meerdaagse evenement, dat in het teken staat van de rechten van de LHBTIQAP+ - community, komen traditiegetrouw honderdduizenden bezoekers af. Met de Canal Parade op zaterdag 2 augustus als absoluut hoogtepunt. Wat doen merken rondom het inclusieve evenement? 

Bekijk hier de meest opvallende campagnes, inhakers en activaties rond Pride Amsterdam 2025.

Artis viert seksuele diversiteit met bijzondere Pridevlag

Onder het motto ‘Omarm je aard(e) – Love your nature’, ontwikkeld door Artis en creatief bureau Natwerk, eert Artis de diversiteit van al het leven op aarde. Dat krijgt dit jaar extra betekenis met de lancering van een bijzondere Pridevlag. 

Deze vlag is samengesteld uit vacht-, huid- en bladstructuren van dieren en planten waarbij queer-gedrag voorkomt. Zo noemt de dierentuin het gierenkoppel dat samen succesvol een jong grootbracht, de zwarte driebandanemoonvis die van geslacht kan veranderen en de morpho-vlinder die zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken vertoont.

Naast de opvallende vlag neemt Artis ook dit jaar weer deel aan de Canal Parade (boot 49) en kun je een ‘Seksuele diversiteit in natuur’ rondleiding in Artis krijgen. Tijdens Pride is de campagne zichtbaar op meerdere plekken in de stad (div OOH) en natuurlijk in Artis. 

Pride 2025

We Fashion stelt winkels open als safe spaces tijdens Pride

Ook dit jaar stelt We Fashion tijdens Pride Amsterdam haar winkels open als veilige havens. Bezoekers kunnen zich hier omkleden en voorbereiden op de festiviteiten. Met ruime paskamers en steun van het winkelpersoneel wil het merk bijdragen aan een veilige en inclusieve Pride-beleving. We werkt hiervoor samen met lokale organisaties als Pride Utrecht en Roze Zaterdag.

Ook Internationaal Theater Amsterdam (ITA) biedt bezoekers die zich niet vrij voelen om in hun ultieme Pride-outfit naar Amsterdam te reizen, op 2 augustus van 10.00 tot 15.00 een plek om zich om te kleden aan het Leidseplein.

Amsterdam Pride 2025

NS viert Pride met Change Station en regenboogsignalen

Tijdens Pride Amsterdam laat ook de NS zien dat iedereen welkom is. Sinds 26 juli wappert de Progress Pride-vlag op station Amsterdam Centraal en kleuren digitale vertrekborden en de NS-app regenboog. Op 2 augustus, tijdens de Canal Parade, opent NS een Change Station in de centrale hal van het station: een kleurrijke plek om je om te kleden of op te maken. Met hulp van Trainbow (het NS’ LHBTIQ-netwerk) en stylisten van Etos wordt hier het thema Love Yourself – Your Way tot leven gebracht. Daarnaast zet de NS extra lange treinen en extra personeel in en om de feestvreugde soepel te laten verlopen.

Pride 2025 wat doen de merken?

Batavia Stad en Bas Kosters lanceren limited edition collection: ‘Be Proud. Be you.’

Batavia Stad Fashion Outlet en kunstenaar Bas Kosters lanceren ter ere van Pride de campagneBe Proud. Be You. een kleurrijke, gelimiteerde collectie. Kosters ontwierp een drawstring rugzak en vier geborduurde emblemen, geïnspireerd op zijn kunstwerk Courage amongst other things. De items symboliseren liefde, inclusie en zelfexpressie, en worden op 2 augustus gratis uitgedeeld tijdens de Canal Parade. Ook zijn ze tussen 28 juli en 2 augustus verkrijgbaar in Batavia Stad.

Queer Beer

Queer Beer lanceert IPGay: tropische IPA met een boodschap

De opvallende naam en het kleurrijke ontwerp van het nieuwe biertje vormen het startpunt van een campagne die inzet op zichtbaarheid en bewustwording rond LHBTIQ+ rechten.

De lancering van IPGay valt samen met de aanloop naar Pride Amsterdam. Het nieuwe bier is een tropische IPA met fruitsmaken en is volgens de makers bedoeld als 'verfrissing met een boodschap'. De campagne rondom het bier – IPGay – On the Way – richt zich op het vergroten van queerzichtbaarheid in de openbare ruimte.

Pride Perikel

Niet ieder merk vaart dit jaar mee op de golf van Pride-positiviteit. Sportschoolketen Saints & Stars laat weten af te zien van deelname aan de Canal Parade. De sportschoolketen voor de sterren ligt onder vuur na publicaties van Het Parool over vermeende uitbuiting van schoonmakers uit Indonesië en de Filipijnen. 'Dit moment gaat niet over ons,' aldus de verklaring op Instagram. Het bedrijf stelt zijn plek in de botenparade nu beschikbaar aan de Pride-gemeenschap. Een woordvoerder van de Pride laat weten dat LGBT Asylum Support de plek overneemt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in