Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe Henri Bontenbal met beige betrouwbaarheid het politieke podium verovert

Beeldbepalers | Farah Nobbe en Sascha Bertus beoordelen spraakmakende persoonlijkheden op appearance. Hoe doet Henri Bontenbal het?
Henri Bontenbal

Een kritische blik op wie zich in de schijnwerpers waagt: communicatie-expert Farah Nobbe en stijlstrateeg Sascha Bertus nemen in deze column een spraakmakende persoonlijkheid de maat. Van woord tot gebaar, van das tot designertas, geen detail ontsnapt aan hun analyse. Want in communicatie telt alles en wie impact wil maken, moet alle registers bespelen. Deze keer ontleden zij CDA-leider Henri Bontenbal.

Doe maar gewoon

Sascha: 

Als CDA-leider Henri Bontenbal een kleur was, zou hij beige zijn. Niet opvallend, tikkeltje saai en een veilige keuze. Op straat zou je hem voorbijlopen zonder op te kijken. Henri Bontenbal is dan ook de verpersoonlijking van ‘doe maar gewoon’. Een man van de inhoud, die liever praat over energietransitie dan over imago.

Zijn pakken zijn degelijk en neutraal in donkerblauw of grijs. De pasvorm is keurig, maar mist karakter. Zijn rommelige kapsel geeft hem een vleugje professor. Charmant, maar ook wat nonchalant. Bontenbals stijl is een perfecte metafoor voor het huidige CDA: degelijk maar weinig inspirerend. Hij kleedt zich als het verzekeringskantoor op de hoek dat betrouwbaarheid uitstraalt, maar waar je nooit spontaan binnenloopt.

Bontenbal wil verbinden, polarisatie vermijden, het vertrouwen in de overheid herstellen. En zijn stijlstrategie? Die doet daar niets aan af, maar ook niets extra’s voor. Zijn visuele boodschap: ‘Ik ben betrouwbaar.’ Maar hij zegt het zo stilletjes, dat je het makkelijk mist. In een tijd waarin politieke leiders theater spelen, blijft Henri stoïcijns zichzelf. Begrijpelijk en ergens ook verfrissend. En eerlijk is eerlijk: het werkt. Onder zijn leiderschap klimt het CDA weer omhoog in de peilingen. Maar op het hoogste niveau is inhoud niet voldoende. Dan werkt ‘gewoon jezelf zijn’ alleen als ook de verpakking klopt. Want beeld is óók boodschap.

Tips

  • Voelbare kwaliteit: Een pak in een betere kwaliteit wol ademt autoriteit, zonder schreeuwerig te zijn. Het verschil ziet niemand, maar voelt iedereen.
  • Leadership dressing: Een goed gesneden jasje, een das met net iets meer persoonlijkheid en een overhemd met een perfect passende kraag en de juiste mouwlengte laten zien dat je niet alleen een leider bént, maar er ook zo uitziet.

Zelfverzekerde degelijkheid

Farah:

‘Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk’, wordt er vaak gezegd. Dit blijkt voor Henri Bontenbal niet op te gaan. Bij zijn aantreden als partijleider werd hij in de media nog weggezet als kansloos. Moest deze man aardige, maar verre van meeslepende jongeman het CDA uit het slop trekken? Een jaar later werd hij uitgeroepen tot politicus van het jaar. Hoe krijgt die man dat toch voor elkaar?

Want eerlijk is eerlijk, charisma is niet het eerste waar je aan denkt bij Bontenbal.
Zijn ogen staan in ruststand halfdicht in een verder weinig expressief gezicht. Zijn verbaal vaardige betogen worden rustig uiteengezet met relatief weinig contrast in volume of intonatie. Het woord wat opkomt is ‘degelijk’.
Dat is dan ook precies het contrast waar hij van lijkt te profiteren: in een politieke arena waar de coalitie rollebollend door de Kamer gaat en maar niet aan regeren toekomt, heeft Henri een tekstvaste boodschap rondom fatsoen, verantwoordelijkheid en constructief zoeken naar het goede voor het land. Betrouwbaarheid doet de ongeruste burger kennelijk goed.

Maar politiek is ook theater en voor je het weet word je niet helemaal serieus genomen. Bontenbal lijkt dit te voorkomen door degelijkheid te combineren met een stevige profilering. Hij doet veel, héél veel optredens in de media waarin hij zichzelf op bescheiden toon onbescheiden neerzet. Hij spreekt lang, positief en ontspannen over zichzelf en zijn missie. Zowel in taal als in uitstraling doet hij aan zelfpromotie.

Ontspanning en ruimte innemen worden blindelings gelezen als teken van competentie. De gedachte is: Jij kent jezelf, dus als je zelfvertrouwen hebt, dan zal dat wel terecht zijn.’ (waarbij we gemakshalve vergeten dat er ook nog zoiets bestaat als zelfoverschatting). Bontenbal lijkt de sweetspot te hebben gevonden in ‘leuk afsteken tegen de rest’ en een zelfverzekerde degelijkheid.

Tip:
Ben je van de inhoud? Vind je jezelf een beetje saai? Geen probleem. De combi degelijk en zelfvertrouwen werkt. Durf de inhoudelijkheid in de spotlight te zetten, neem ruimte in en doe aan zelfpromotie.

Sascha en Farah
Sascha Bertus en Farah Nobbe

Farah Nobbe is partner bij Nobbe Mieras. Dit bureau is gespecialiseerd in strategische communicatie en werkt op het snijvlak van theater en wetenschap.

Sascha Bertus is stijlstrateeg en founder van House of Appearance. Ze leert professionals hoe ze hun invloed kunnen vergroten met hun uitstraling. Ook maakt ze de podcast Wat trek je aan?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in