Overslaan en naar de inhoud gaan

Tina Nijkamp, kijkcijferexpert die niet kijkt naar eigen presentatie

BEELDBEPALERS | Tina Nijkamp is genadeloos helder in wat wel en niet overkomt op beeld. Maar die scherpte past ze niet toe op zichzelf.
Beeldbepalers Tina Nijkamp
Tina Nijkamp
© ANP

Een kritische blik op wie zich in de schijnwerpers waagt: communicatie-expert Farah Nobbe en stijlstrateeg Sascha Bertus nemen in deze column een spraakmakende persoonlijkheid de maat. Van woord tot gebaar, van das tot designertas – geen detail ontsnapt aan hun analyse. Want in communicatie telt alles, en wie impact wil maken, moet alle registers bespelen. Deze keer ontleden zij kijkcijferkoningin Tina Nijkamp.

Sascha:

Tina Nijkamp analyseert televisie met een scherp oog. Ze ziet het meteen als een format niet werkt, als een presentator net naast de toon zit, of als styling de plank misslaat. Ze is genadeloos helder in wat wel en niet overkomt op beeld. Maar diezelfde scherpte lijkt ze niet toe te passen op zichzelf.

Gewoon makkelijk

Vraag haar naar haar garderobe en je krijgt: ‘Ik heb gewoon niet zoveel kleren.’ Wat ze wél draagt? Voornamelijk zwart, omdat ze dat ‘gewoon makkelijk’ vindt.

Zwart als excuuskleur. Voor wie denkt veilig te kiezen, maar visueel juist een statement afgeeft. Het is een stijlkeuze met impact. Het communiceert autoriteit, afstand en vaak ook: afscherming.

Disbalans

Onderzoek laat zien: we grijpen naar zwarte kleding bij spanning of wanneer we liever niet willen opvallen. Zwart beschermt, maar het sluit ook af.

En bij Nijkamp doet het nog iets anders: het versterkt de disbalans. Haar lichte huid, blonde haar en zachte gelaatstrekken vragen om nuance, niet om contrast. Zwart maakt haar flets en trekt de aandacht weg van waar die zou moeten zijn: haar gezicht. Bovendien oogt het in de gekozen materialen eerder goedkoop dan verfijnd.

Paradox

Haar oplossing? Zwaar aangezette oogmake-up, een klassieke compensatie voor een verkeerde kleurkeuze.

Daar zit de paradox. Iemand die feilloos benoemt hoe beeld werkt, mist precies dát in haar eigen uitstraling. Als beeld je vak is en overtuigen je kracht, dan kun je je uitstraling niet aan het toeval overlaten.

Practice what you preach

Nijkamps appearance communiceert inhoud boven vorm. Respectabel, maar ook naïef. Het zou haar sieren als ze de visuele scherpte die ze op anderen toepast, ook op zichzelf richt. Dat maakt haar verhaal pas echt geloofwaardig.

Sascha's Tips

Heb je niets met kleding? Bekijk je garderobe dan eens vanuit een andere invalshoek: als een strategische tool in je zakelijke toolbox. Kleding die goedkoop oogt, vertelt de kijker iets over de kwaliteit van je boodschap. Het is geen versiering, het is de visualisatie van je geloofwaardigheid.

Farah:

Tina Nijkamp is een oxymoron. Voor wie het even kwijt was: een oxymoron is een stijlfiguur waarin twee woorden met tegengestelde betekenis worden gecombineerd, waardoor een verrassend effect ontstaat. Volgens betrouwbare bronnen in mijn omgeving wordt Nijkamp namelijk als tamelijk ‘old school’ gezien. Een dinosaurus, omdat ze het alleen maar over de lineaire cijfers en content heeft, terwijl het medialandschap tegenwoordig zoveel meer behelst. Tegelijkertijd roept ze bewondering op voor haar fijne neus voor de smaak van ‘de gewone man’.

Moeiteloze tegenstellingen

Ook in interviews vallen de moeiteloze tegenstellingen op. Zo windt ze zich op over een gebrek aan diversiteit op de Nederlandse televisie, waardoor haar kinderen van Aziatische komaf zichzelf niet kunnen herkennen, en vindt ze dat vrouwen ondervertegenwoordigd zijn.
Dan zou je verwachten dat ze zich thuis zou voelen in het kamp dat VI een seksistisch en racistisch bolwerk vindt. Maar als vaste gast van het programma noemt ze het juist het toppunt van ‘gezellige televisie’.

Sterke merken

Mij is altijd verteld dat sterke merken tegenstrijdige elementen met elkaar verbinden: goed en goedkoop, mooi en inhoudelijk, gezond en lekker, etc. Het geeft een product een unieke positionering waarmee lastiger te concurreren valt.

Tina voldoet moeiteloos aan die gedachte. Ze is de vlijmscherpe kijkcijfergoeroe die omschreven wordt als ‘lieverd’. Ze is de boerendochter bij De Slimste Mens. Ze is het dorp in de stad.

Ontspanning

Tegenstellingen zorgen per definitie voor spanning. Toch oogt Nijkamp relaxed en helemaal oké met zichzelf. Ze lijkt niets te willen verbergen, wat duidt op zelfvertrouwen. Waarmee haar positionering nog interessanter wordt.

Farah's tips

Omarm de tegenstellingen in je persoonlijke branding – het maakt je uniek. Zoek naar een context waarin je die tegenstellingen kunt verzilveren. Waar is het een voordeel dat je een IT-nerd met verstand van fashion bent? Zelfvertrouwen is een inner game. Jouw ontspanning over wie je bent is besmettelijk voor je omgeving.

Tina Nijkamp

Farah Nobbe is partner bij Nobbe Mieras. Dit bureau is gespecialiseerd in strategische communicatie en werkt op het snijvlak van theater en wetenschap.

Sascha Bertus is stijlstrateeg en founder van House of Appearance. Ze adviseert professionals over hoe ze hun uitstraling in lijn brengen met hun rol en ambities. Ook maakt ze de podcast Wat trek je aan?

Beeldbepalers
Sascha Bertus en Farah Nobbe
© Beeld: Kees Rutten
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
Martin de Munnik

"De kinderen van de schoenmaker gaan blootsvoets", wisten ze in de middeleeuwen al. In 700 jaar weinig veranderd :).

Michiel de Nijs

Vinden we dit dan ook van Maarten van Rossem? Niet heel verrassend dat het weer over de verschijningsvorm van een vrouw in de media gaat. Tuurlijk mag je iets vinden van iemand die overal iets van vindt. Ze is echter een specialist in lineaire media, dus om dit nou in de kop te relateren aan iemands kleding als je zelf kiest voor een kleur kleding extra (zwart én wit, applaus). Heel bekrompen.

Evert Bronkhorst

Eerlijk? Wat een stompzinnig artikel. Ze wordt alom gezien als expert, gelukkig wordt ze beoordeeld op inhoud.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in