Overslaan en naar de inhoud gaan

Cannes Lions reageert op GUT-kwestie: 'Er komen nieuwe regels'

Na twee weken stilte komt het prijzenfestival met een schriftelijke verklaring.
leeuw
Men vraagt zich af of GUT Amsterdam zich wel de terechte winnaar van de vergeven gouden Leeuw mag noemen.

Het heeft zo'n twee weken geduurd, maar Cannes Lions komt nu met een reactie op het rumoer dat is ontstaan na de -vermeend onterecht- vergeven gouden Leeuw voor GUT Amsterdam. Dit reclamebureau heeft de casefilm voor 'Don't drink Hertog Jan' gemaakt, maar er is gebleken dat de reclame-uitingen ín die film niet bedacht en ontwikkeld zijn door GUT Amsterdam. Het zijn The Valley en Dentsu Creative (voorheen Isobar) die verantwoordelijk zijn voor de uitingen, maar deze bureaus staan slechts als 'additional agencies' op de creditlijst vermeld.

Er zijn de afgelopen weken diverse artikelen op Adformatie verschenen over de kwestie, waaronder een summier statement van GUT Amsterdam, waarin het bureau voorbij ging aan de inhoud van de tamelijk pijnlijke zaak.

Adformatie heeft ook Cannes Lions benaderd en gevraagd om hun mening over de ophef, of de kritiek een reden is om de prijs terug te trekken en of de regels rondom het inzendproces aangescherpt zullen worden. Ook vroegen we naar het feit dat Andrea Diquez, global ceo van GUT, juryvoorzitter is van Creative Effectiveness, de categorie waarin de gouden Leeuw werd toebedeeld.

Schriftelijk statement

Net als GUT Amsterdam kiest Cannes Lions voor een schriftelijk statement, dat er als volgt uitziet:

'Zoals in de verklaring van GUT Amsterdam staat, kan Cannes Lions bevestigen dat de prijs is toegekend volgens de officiële inzendregels. In dit geval gaat het om GUT Amsterdam als entrant agency, waar inderdaad The Valley en Dentsu Creative als additional agencies worden vermeld.

Ons robuuste inzend-systeem zorgt ervoor dat alle input van de juryleden wordt meegenomen, waarbij als extra maatregel de juryvoorzitter wordt gevraagd de ruimte te verlaten tijdens discussies over de shortlists en de Leeuwen. Dat is ook bij de Hertog Jan-case gebeurd.

Vooruitkijkend zullen we een reeks versterkte regels invoeren om te waarborgen dat de awards ook in het huidige tijdperk van AI en synthetische content betrouwbaar blijven. Deze nieuwe en verbeterde regels onderstrepen de inzet van Cannes Lions om werk te eren dat voldoet aan de hoogste normen van waarheid, eerlijkheid, transparantie en creatieve excellentie.'

We maken hieruit op dat Cannes Lions de prijs niet terugtrekt en geen moeite lijkt te hebben met het feit dat de ceo van GUT de genoemde categorie als juryvoorzitter heeft geleid. Wel zullen de regels aangescherpt worden, waaruit blijkt dat Cannes Lions de ernst van de zaak enigszins in lijkt te zien. Meer over de nieuwe regels is hier te lezen.

AB InBev 'in gesprek'

Adformatie is nog altijd in afwachting van een reactie van AB InBev, het moederbedrijf van Hertog Jan. Philip Kok van The Valley (het hoofdbureau van Hertog Jan) heeft eerder laten weten 'in gesprek' met de retailer over de kwestie te zijn. Deze week voegde hij toe 'weer in een call' met zijn klant te zitten. Hieruit maken we op dat er binnenkort een aanvullend statement van AB InBev zal verschijnen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
D v.d. Lecq

Slappe thee

Coen Olde Olthof

Wachten tot het weg gaat

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in