Het heeft zo'n twee weken geduurd, maar Cannes Lions komt nu met een reactie op het rumoer dat is ontstaan na de -vermeend onterecht- vergeven gouden Leeuw voor GUT Amsterdam. Dit reclamebureau heeft de casefilm voor 'Don't drink Hertog Jan' gemaakt, maar er is gebleken dat de reclame-uitingen ín die film niet bedacht en ontwikkeld zijn door GUT Amsterdam. Het zijn The Valley en Dentsu Creative (voorheen Isobar) die verantwoordelijk zijn voor de uitingen, maar deze bureaus staan slechts als 'additional agencies' op de creditlijst vermeld.
Er zijn de afgelopen weken diverse artikelen op Adformatie verschenen over de kwestie, waaronder een summier statement van GUT Amsterdam, waarin het bureau voorbij ging aan de inhoud van de tamelijk pijnlijke zaak.
Adformatie heeft ook Cannes Lions benaderd en gevraagd om hun mening over de ophef, of de kritiek een reden is om de prijs terug te trekken en of de regels rondom het inzendproces aangescherpt zullen worden. Ook vroegen we naar het feit dat Andrea Diquez, global ceo van GUT, juryvoorzitter is van Creative Effectiveness, de categorie waarin de gouden Leeuw werd toebedeeld.
Schriftelijk statement
Net als GUT Amsterdam kiest Cannes Lions voor een schriftelijk statement, dat er als volgt uitziet:
'Zoals in de verklaring van GUT Amsterdam staat, kan Cannes Lions bevestigen dat de prijs is toegekend volgens de officiële inzendregels. In dit geval gaat het om GUT Amsterdam als entrant agency, waar inderdaad The Valley en Dentsu Creative als additional agencies worden vermeld.
Ons robuuste inzend-systeem zorgt ervoor dat alle input van de juryleden wordt meegenomen, waarbij als extra maatregel de juryvoorzitter wordt gevraagd de ruimte te verlaten tijdens discussies over de shortlists en de Leeuwen. Dat is ook bij de Hertog Jan-case gebeurd.
Vooruitkijkend zullen we een reeks versterkte regels invoeren om te waarborgen dat de awards ook in het huidige tijdperk van AI en synthetische content betrouwbaar blijven. Deze nieuwe en verbeterde regels onderstrepen de inzet van Cannes Lions om werk te eren dat voldoet aan de hoogste normen van waarheid, eerlijkheid, transparantie en creatieve excellentie.'
We maken hieruit op dat Cannes Lions de prijs niet terugtrekt en geen moeite lijkt te hebben met het feit dat de ceo van GUT de genoemde categorie als juryvoorzitter heeft geleid. Wel zullen de regels aangescherpt worden, waaruit blijkt dat Cannes Lions de ernst van de zaak enigszins in lijkt te zien. Meer over de nieuwe regels is hier te lezen.
AB InBev 'in gesprek'
Adformatie is nog altijd in afwachting van een reactie van AB InBev, het moederbedrijf van Hertog Jan. Philip Kok van The Valley (het hoofdbureau van Hertog Jan) heeft eerder laten weten 'in gesprek' met de retailer over de kwestie te zijn. Deze week voegde hij toe 'weer in een call' met zijn klant te zitten. Hieruit maken we op dat er binnenkort een aanvullend statement van AB InBev zal verschijnen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nuSlappe thee
Wachten tot het weg gaat