Overslaan en naar de inhoud gaan

Na wereldwijde ophef introduceert Cannes Lions verscherpte regels voor inzenden

'Een nieuw tijdperk voor ons allemaal', aldus ceo Simon Cook.
cannes
De Boulevard de Croisette in Cannes.

Na recente discussies over misleiding, AI en 'synthetische media' tijdens het festival, voert Cannes Lions vanaf 2026 een nieuw wereldwijd kader in om de integriteit van inzendingen te waarborgen. Het nieuwe systeem moet zorgen voor meer transparantie, controle en verantwoordelijkheid in een snel veranderende industrie, aldus de organisatie.

Het zogeheten maatregelenpakket bestaat onder meer uit verplichte goedkeuring van inzendingen door zowel het inzendende bureau als de opdrachtgever, een tweestaps-verificatiesysteem van claims (menselijk én AI-gestuurd) en de invoering van een AI Integrity Handbook. Dat handboek moet richtlijnen bieden voor verantwoord gebruik van generatieve AI in campagnes.

Verder komt er een onafhankelijke Integrity Council, die ernstige gevallen van misleiding onderzoekt. Bij bewezen misleiding kunnen inzendingen worden gediskwalificeerd, ook met terugwerkende kracht en kunnen deelnemende partijen tot drie jaar worden uitgesloten.

Geloofwaardigheid

De nieuwe regels volgen op het vele rumoer dat is ontstaan rondom divers bekroond werk tijdens Cannes Lions 2025. Zo was er onvrede rond de vermeend onterecht gouden Leeuw van GUT Amsterdam, waarna Cannes Lions met deze reactie kwam. Ook werd er zelf een Grand Prix van een Braziliaans bureau teruggetrokken vanwege AI-manipulatie.

CEO Simon Cook benadrukt dat creativiteit alleen waardevol is als die geloofwaardig is: 'Dit is het begin van een nieuw tijdperk voor ons allemaal - niet alleen voor Cannes Lions, maar voor de hele creatieve industrie.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in