Na recente discussies over misleiding, AI en 'synthetische media' tijdens het festival, voert Cannes Lions vanaf 2026 een nieuw wereldwijd kader in om de integriteit van inzendingen te waarborgen. Het nieuwe systeem moet zorgen voor meer transparantie, controle en verantwoordelijkheid in een snel veranderende industrie, aldus de organisatie.
Het zogeheten maatregelenpakket bestaat onder meer uit verplichte goedkeuring van inzendingen door zowel het inzendende bureau als de opdrachtgever, een tweestaps-verificatiesysteem van claims (menselijk én AI-gestuurd) en de invoering van een AI Integrity Handbook. Dat handboek moet richtlijnen bieden voor verantwoord gebruik van generatieve AI in campagnes.
Verder komt er een onafhankelijke Integrity Council, die ernstige gevallen van misleiding onderzoekt. Bij bewezen misleiding kunnen inzendingen worden gediskwalificeerd, ook met terugwerkende kracht en kunnen deelnemende partijen tot drie jaar worden uitgesloten.
Geloofwaardigheid
De nieuwe regels volgen op het vele rumoer dat is ontstaan rondom divers bekroond werk tijdens Cannes Lions 2025. Zo was er onvrede rond de vermeend onterecht gouden Leeuw van GUT Amsterdam, waarna Cannes Lions met deze reactie kwam. Ook werd er zelf een Grand Prix van een Braziliaans bureau teruggetrokken vanwege AI-manipulatie.
CEO Simon Cook benadrukt dat creativiteit alleen waardevol is als die geloofwaardig is: 'Dit is het begin van een nieuw tijdperk voor ons allemaal - niet alleen voor Cannes Lions, maar voor de hele creatieve industrie.'

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu