Overslaan en naar de inhoud gaan

Postproductiebedrijven vallen om: na Glassworks nu ook Wave Studios failliet

Bureaus overleven ‘uitzonderlijk uitdagende marktomstandigheden' niet.
Beeld uit een recente commercial van Adidas en TBWA\Neboko waarvoor Wave Studios nog de sounddesign deed.
Beeld uit een recente commercial van Adidas en TBWA\Neboko waarvoor Wave Studios nog de sounddesign deed.
Beeld uit een recente commercial van Adidas en TBWA\Neboko waarvoor Wave Studios nog de sounddesign deed.
Beeld uit een recente commercial van Adidas en TBWA\Neboko waarvoor Wave Studios nog de sounddesign deed.

Toevoer werk opgedroogd

Bij Glassworks, een productiebedrijf in visuele content, is in het openbaar faillissementsverslag te lezen dat het bureau de maanden voorafgaand aan het faillissement te maken had met ‘uitzonderlijk uitdagende marktomstandigheden’. Het aantal verkoopleads zou zodanig zijn gedaald dat het werk voor het bureau was opgedroogd.

Glassworks kon zich dat niet meer permitteren en vroeg faillissement aan. Dit werd medio april door de rechtbank Amsterdam toegekend. Er stonden toen nog 21 medewerkers op de loonlijst.

Glassworks maakte deel uit van een internationaal netwerk. De vestigingen in Londen en Barcelona worden niet geraakt door het omvallen van het Amsterdamse bureau.

Toplocatie met navenante huur

Ook Wave Studios, het audio-postproductiebedrijf uit Amsterdam, had te maken met een moeilijke markt, hoewel dat volgens managing director Randall MacDonald niet de hoofdoorzaak was voor het faillissement. Hij wijst naar de locatie waar de studio was gevestigd, aan de Herengracht in Amsterdam, een van de duurste locaties in de hoofdstad.

MacDonald: ‘De overhead was een enorme killer, en vooral de huur. Het pand is overgenomen door een vastgoedbedrijf, dat de prijs verhoogde en niet bereid was mee te werken aan een oplossing voor de huurachterstand die we al hadden opgebouwd. Dat leidde maar tot één conclusie: we moesten de stekker eruit trekken.’

Geen bewegingsruimte

Natuurlijk waren er ook marktgerelateerde oorzaken, zegt MacDonald, zoals de komst van AI waardoor klanten op een meer kosteneffectieve manier willen werken. Bovendien kennen grote reclamebureaus waarvoor Wave Studios werkt hun eigen problemen, wat het postproductiebedrijf werk kostte.

MacDonald: ‘Dat was allemaal nog wel op te vangen, als we de ruimte hadden gehad om te bewegen en wat aan onze kosten konden doen. Maar die was er niet. Helaas zaten we vast aan een te duur pand op een A-locatie in de stad.’

Bij Wave Studios werkten zes mensen, later teruggebracht tot vier. Ook Wave Studios maakte deel uit van een internationale bureaugroep, met vestigingen in Londen en New York. Deze worden niet door het Amsterdams faillissement geraakt.

MacDonald zegt op dit moment te onderzoeken of en hoe hij met een nieuw bureau ‘in een geherstructureerde vorm’ verder kan gaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in