De stemmen zijn geteld: het publiek heeft gesproken. Met 51 procent van de online stemmen is de poster ‘Stem tegen de beesten’ voor de Partij voor de Dieren, gemaakt door Tom Zwarts en Anne van Andel (Roorda Reclamebureau), uitgeroepen tot favoriet van het publiek in de verkiezing voor De Beste Verkiezingsposter van Nederland.
Iets meer dan 400 mensen brachten online hun stem uit op een van de drie finalisten die door de jury waren geselecteerd uit de 23 inzendingen. De publieksstemming leverde een duidelijke winnaar op:
1. ‘Stem tegen de beesten’ – 51% van de stemmen
2. ‘Tegen gekakel. Voor de dieren.’ – 28%
3. ‘Als iedereen deelt is niemand arm.’ – 21%
Blind beoordeeld
De jury had eerder drie posters genomineerd op basis van een blinde beoordeling, dus zonder te weten wie de makers waren. Daarbij kwam geen unanieme winnaar naar voren, waardoor het laatste woord aan het vakpubliek werd gelaten.
Met de duidelijke voorkeur voor ‘Stem tegen de beesten’ heeft het publiek gekozen voor een opvallend en fel statement, waarin de kenmerkende activistische toon van de Partij voor de Dieren visueel sterk wordt vertaald.
Op een tweede plaats eindigde eveneens een poster voor de Partij voor de Dieren en opnieuw gemaakt door Thomas ten Brink en Jorn Slotboom, eveneens van Roorda Reclamebureau. Een derde plaats was er voor de poster voor GroenLinks-PvdA van zelfstandig artdirector Onno Blase.
Over de wedstrijd
De verkiezing De Beste Verkiezingsposter van Nederland is een initiatief van Adformatie, bedoeld om de creativiteit en visuele kracht van politieke communicatie in de schijnwerpers te zetten. De editie van dit jaar kende een brede variatie aan inzendingen, van klassiek campagne-design tot geëngageerde statements met humor en urgentie.
Lees morgen op Adformatie een interview met de winnaars!
De jury:
Marjolein Kampschreur – directeur van campagnebureau Meute en voormalig landelijk campagnemanager van D66
Erik Kessels – medeoprichter van KesselsKramer, bekend om zijn onconventionele en spraakmakende campagnes
Marc Oosterhout – merkstrateeg, oprichter van N=5 en auteur van De kunst van het kiezen over merkstrategie van politieke partijen
Bianca Pander – directeur bij BKB | Het Campagnebureau, expert in strategie en maatschappelijke campagnes
Jaap Toorenaar – oud-creatief directeur van ARA en bedenker van iconische slogans als Een beter milieu begint bij jezelf en De maatschappij. Dat ben jij

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu