Overslaan en naar de inhoud gaan

Publiek kiest ‘Stem tegen de beesten’ tot Beste Verkiezingsposter van Nederland

Iets meer dan 400 mensen brachten online hun stem uit op een van de drie finalisten geselecteerd door de jury.
De winnende poster van Tom Zwarts en Anne van Andel
De winnende poster van Tom Zwarts en Anne van Andel

De stemmen zijn geteld: het publiek heeft gesproken. Met 51 procent van de online stemmen is de poster ‘Stem tegen de beesten’ voor de Partij voor de Dieren, gemaakt door Tom Zwarts en Anne van Andel (Roorda Reclamebureau), uitgeroepen tot favoriet van het publiek in de verkiezing voor De Beste Verkiezingsposter van Nederland.

Iets meer dan 400 mensen brachten online hun stem uit op een van de drie finalisten die door de jury waren geselecteerd uit de 23 inzendingen. De publieksstemming leverde een duidelijke winnaar op:

1. ‘Stem tegen de beesten’ – 51% van de stemmen
2. ‘Tegen gekakel. Voor de dieren.’ – 28%
3. ‘Als iedereen deelt is niemand arm.’ – 21%

Blind beoordeeld

De jury had eerder drie posters genomineerd op basis van een blinde beoordeling, dus zonder te weten wie de makers waren. Daarbij kwam geen unanieme winnaar naar voren, waardoor het laatste woord aan het vakpubliek werd gelaten.

Met de duidelijke voorkeur voor ‘Stem tegen de beesten’ heeft het publiek gekozen voor een opvallend en fel statement, waarin de kenmerkende activistische toon van de Partij voor de Dieren visueel sterk wordt vertaald.

Op een tweede plaats eindigde eveneens een poster voor de Partij voor de Dieren en opnieuw gemaakt door Thomas ten Brink en Jorn Slotboom, eveneens van Roorda Reclamebureau. Een derde plaats was er voor de poster voor GroenLinks-PvdA van zelfstandig artdirector Onno Blase.

De nummers 2 en 3.
Klik om te vergroten

Over de wedstrijd

De verkiezing De Beste Verkiezingsposter van Nederland is een initiatief van Adformatie, bedoeld om de creativiteit en visuele kracht van politieke communicatie in de schijnwerpers te zetten. De editie van dit jaar kende een brede variatie aan inzendingen, van klassiek campagne-design tot geëngageerde statements met humor en urgentie.

Lees morgen op Adformatie een interview met de winnaars!

De jury:

Marjolein Kampschreur – directeur van campagnebureau Meute en voormalig landelijk campagnemanager van D66
Erik Kessels – medeoprichter van KesselsKramer, bekend om zijn onconventionele en spraakmakende campagnes
Marc Oosterhout – merkstrateeg, oprichter van N=5 en auteur van De kunst van het kiezen over merkstrategie van politieke partijen
Bianca Pander – directeur bij BKB | Het Campagnebureau, expert in strategie en maatschappelijke campagnes
Jaap Toorenaar – oud-creatief directeur van ARA en bedenker van iconische slogans als  Een beter milieu begint bij jezelf en De maatschappij. Dat ben jij

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in