Overslaan en naar de inhoud gaan

Zeeman maakt goedkoop statement en verkoopt hanger met diamant voor 29,99 euro

Om de wereld van diamanten transparanter te maken heeft de retailketen een labdiamant in zijn assortiment opgenomen.
Zeeman-campagnebeeld diamanten hanger

‘Diamanten zijn hét symbool voor eeuwige liefde’ schrijft Zeeman. ‘We betalen er graag honderden of zelfs duizenden euro’s voor. Want diamanten zijn nu eenmaal schaars. Maar is dat nog wel zo? En waar betaal je dan precies voor?’

Nou, waarschijnlijk voor een diamant die in het laboratorium is gemaakt. Zeeman biedt ze te koop aan met een hanger voor een bedrag van 29,99 euro. ‘Vanaf nu zijn diamanten niet alleen forever, ze zijn nu ook for everyone’, in de woorden van Zeeman. De actie en campagne zijn ontwikkeld in samenwerking met reclamebureau Persuade.

Ondoorzichtige diamanten

De diamantindustrie is allesbehalve transparant. Naast de natuurlijke diamanten, gevormd in miljarden jaren en gedolven in mijnen, is er tegenwoordig een nieuwe categorie diamanten op de markt: de lab grown-diamanten.

Deze worden in grote aantallen in fabrieken gemaakt, waarbij met moderne technieken het natuurlijke proces wordt nagebootst. De diamanten hebben een identieke samenstelling als diamanten uit de grond. Ze zijn chemisch, fysisch en optisch gelijk. Beide diamanten zijn 100% pure koolstofstructuren met dezelfde hardheid, lichtbreking en glans.

Het grote verschil: labdiamanten zijn niet zeldzaam en schaars en hoeven dus ook niet zo duur te zijn. Steeds meer diamanten worden op deze manier gemaakt, maar toch voor hoge prijzen verkocht. Zo wordt flink geprofiteerd van de mythe van de zeldzame, magische edelsteen.

Een diamant op de Zeeman-manier

Om de wereld van diamanten transparanter te maken heeft Zeeman zelf ook een labdiamant met hanger in zijn assortiment opgenomen. Ze zijn in grote aantallen gemaakt en rechtstreeks ingekocht bij de makers,  zonder tussenhandelaren en hoge marges.

Kasper Figee, marketingmanager bij Zeeman: ‘We onthullen een verhaal achter diamanten dat nog lang niet iedereen kent. Daarmee is de campagne een statement om niet te betalen voor verleidelijke marketing en hoge marges.’ 

Zo kan Zeeman de hanger met diamant aanbieden voor de laagst mogelijke prijs. Dat onder het motto: goede kwaliteit niet duur hoeft te zijn, als je alles eenvoudig houdt.

Zeeman beschrijft de karakteristieken van de diamant niet in de meest eenvoudige bewoordingen. De hanger bevat namelijk een ‘ronde, briljantgeslepen labdiamant met een karaatgewicht tussen de 0,10 en 0,12 ct. De diamant heeft een zuiverheid van VS2, een kleur tussen D en F en een diameter van 3 mm.’

Bovendien heeft de labdiamant ‘een zeer goede tot uitstekende slijpvorm voor optimale schittering.’

De diamant, zo gaat Zeeman even door, is geplaatst in een ‘klassieke vierklauwzetting van 925 sterling zilver (legering van 92,5% puur zilver) en is voorzien van een hoogwaardige rhodiumlaag voor een glanzende uitstraling en bescherming tegen oxidatie en krassen. De hanger heeft een oogmaat van 4 mm, zodat hij eenvoudig te dragen is aan een ketting of een armbandje.’

Wel lekker gewoon is de tekst over de aflevering: ‘Het sieraad wordt geleverd in een doosje.’

Campagne

De campagne start dinsdag in Nederland en België, met een PR-event als aftrap. Vervolgens rolt Zeeman die uit met tv-spots, een outdoor-campagne en online media.

De diamant is vanaf donderdag 4 september 14.00 uur exclusief te koop op zeeman.com. Wie de diamant in het echt wil zien is op 4 september van 9.00 tot 12.00 uur welkom op het eventplein van Utrecht CS. De diamant wordt hier alleen gepresenteerd, niet verkocht.

Op www.zeeman.com krijgt de consument een transparante inkijk in de kenmerkende Zeeman-manier. Hoe kan het dat een diamant bij Zeeman maar 29,99 kost? Een onafhankelijke expert krijgt het woord om uit te leggen wat het verschil is tussen een natuurlijke en labgrown-diamant en je kunt zien hoe een dergelijke diamant wordt gemaakt en op welke manier de prijs is opgebouwd.

Credits:
Bureau: Persuade
Concept en creatie: Michiel Rijshouwer, Merel van Osch, Wouter Kraaijvanger, Friso Ludenhoff, Maarten Vrouwes, Daphne Koenen, Peter van Wijk
Account: Claire Michielsen, Eva Trum
Agency producer: Cariola van Beek, Moniek van de Rijt
Studio/ content creatie: Evelien Wulms, Maarten Reinders, Esmée Aret
Productie: FutureFrank
Executive producer: Miguel Teixeira
Director: Thomas Nuijten
Fotograaf: Vivian Camphuisen
3D animator: Frank Buurman
Media: Feli Hansen, Springbok Agency
PR: Mariëtte van der Heide (Ganbaroo PRPR), Natascha Van Weereld en Nans Schonkeren (With love Nans)
Opdrachtgever: Caroline van Turennout, Kasper Figee

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in