Nederlanders halen hun cadeaus voor Sinterklaas en kerst steeds vroeger in huis. Uit nieuw onderzoek van technologie- en dataplatform Channel Factory blijkt dat consumenten al beginnen met shoppen tijdens Black Friday. Consumenten verwachten dit jaar gemiddeld ruim 500 euro aan cadeaus te besteden. Voor meer dan één op de vijf Nederlanders (25%) zijn het vooral aanbiedingen en advertenties op YouTube die hun aankoopbeslissingen beïnvloeden.
Cadeaus steeds vaker in november gekocht
De feestdagen blijven het belangrijkste winkelmoment van het jaar, maar de timing verschuift. Waar Nederlanders vorig jaar nog bijna 200 euro aan kerstcadeaus uitgaven, ligt dat bedrag nu iets lager
(183 euro). Tegelijkertijd stijgen de uitgaven tijdens Black Friday, vooral voor kerstinkopen. Ook in de dagen tussen kerst en oud en nieuw blijven Nederlanders actief winkelen, met gemiddelde uitgaven van zo’n 136 euro. Daarmee komt het totale feestdagenbudget boven de 500 euro uit.
'We zien dat consumenten hun aankopen naar voren halen en slimmer plannen', zegt Marco van de Lisdonk, head of sales Netherlands bij Channel Factory. 'Black Friday is niet langer een los koopjesmoment, maar het startschot voor de hele feestdagenperiode.'
YouTube
YouTube speelt een grote rol volgens Channel Factory. Bijna een kwart (23%) van de Nederlanders deed vorig jaar daadwerkelijk een aankoop direct na het zien van een YouTube-advertentie, terwijl nog eens 25 procent zegt dat waarschijnlijk te zullen doen. Vooral korte video’s hebben impact: YouTube Shorts beïnvloedt het koopgedrag van 24 procent van de consumenten, tegenover 11 procent bij langere video’s.
De snelheid waarmee dat gebeurt, is opvallend: 4 procent koopt dezelfde dag, en 15 procent binnen een week. Met een bereik van 95 procent onder Nederlandse internetgebruikers onderscheidt YouTube zich bovendien van andere platforms, waar betaalde abonnementen advertenties juist buitensluiten.
25-34
Vooral 25- tot 34-jarigen geven de toon aan. Deze groep gebruikt het platform niet alleen voor
entertainment, maar als winkelraam vol ideeën, productreviews en cadeautips. Ze besteden per
aankoop gemiddeld 150 euro, ruim vier keer zoveel als 55-plussers en laten zich vooral inspireren door YouTube-creators.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu