
Ruim 10 procent van de Europese consumenten vindt kunstmatige intelligentie (AI) nu al hun meest betrouwbare bron voor het geven van aankoopadvies. Die conclusie trekt AI-adviesbureau Accenture op basis van eigen onderzoek onder duizenden consumenten. Het relatief hoge vertrouwen in AI is opvallend omdat de slimme software nog regelmatig hallucineert, oftewel onzin uitspuwt. Daar staat tegenover dat de software steeds slimmer en gebruiksvriendelijker wordt en zeker ook kan helpen met (product)adviezen.
AI-tools als ChatGPT en Perplexity helpen de consument op verzoek bij het zoeken van bijvoorbeeld een nieuw koffiezetapparaat. Niet alleen door aan te geven waar je op moet letten - wil je bijvoorbeeld een bonenmachine of een cupjesmachine - maar ook door concrete producten aan te raden. Producten die vallen in de prijsklasse waar de consument in zoekt en goed beoordeeld worden, komen vaker naar voren. Daar ligt een kans voor webwinkels, want steeds vaker tonen AI-tools een doorverwijsknop naar één of meerdere sites waar dat koffiezetapparaat te koop is.
Vacatures
Senior PR & Account lead
HAGENSSenior Contentspecialist
dpg mediaAccountmanager (digital) Intermediairs bij Ster
Ster
'Onzichtbare influencer'
Een AI-tool om productadvies vragen was een paar jaar geleden nog een wens, maar tegenwoordig al redelijk ingeburgerd. Het vertrouwen is ook al aardig hoog, signaleert Accenture in zijn onderzoek. Als gezegd vindt nu al meer dan 1 op de 10 Europese consumenten AI de meest betrouwbare bron voor aankoopadvies. Accenture spreekt van een 'ongekende verschuiving in invloed, die de traditionele rol van de verkoper en influencer overneemt'. Sterker nog: Accenture noemt AI 'de nieuwe, onzichtbare influencer in retail'.
AI-vindbaarheid
Het toenemende gebruik van en vertrouwen in AI-tools moet retailers op scherp zetten, stelt Accenture. Webwinkels kunnen werk maken van hun zichtbaarheid in AI-tools, zogeheten Generative Engine Optimalization (GEO). De opvolger van zoekmachine-optimalisatie oftewel SEO, kort gezegd. Wie zijn GEO op orde heeft, komt op de juiste moment met zijn koffiezetapparaat naar voren in bijvoorbeeld ChatGPT.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonneeEn we staan nog maar aan het begin...
Hoe vaker AI goed advies geeft, hoe meer het gebruikt wordt. Het is een self-fulfilling prophecy - AI keuzehulp kan niet anders dan beter worden.
Martijn de Beijer
Sunnyday.amsterdam