Overslaan en naar de inhoud gaan

'1 op de 10 Europese consumenten vindt AI meest betrouwbare bron voor aankoopadvies'

AI heeft het lang niet altijd goed, maar wordt wel slimmer én wint aan populariteit. Retailers kunnen hierop inspelen.
chatgpt
© Afbeelding: Shutterstock
chatgpt
© Afbeelding: Shutterstock

Ruim 10 procent van de Europese consumenten vindt kunstmatige intelligentie (AI) nu al hun meest betrouwbare bron voor het geven van aankoopadvies. Die conclusie trekt AI-adviesbureau Accenture op basis van eigen onderzoek onder duizenden consumenten. Het relatief hoge vertrouwen in AI is opvallend omdat de slimme software nog regelmatig hallucineert, oftewel onzin uitspuwt. Daar staat tegenover dat de software steeds slimmer en gebruiksvriendelijker wordt en zeker ook kan helpen met (product)adviezen.

AI-tools als ChatGPT en Perplexity helpen de consument op verzoek bij het zoeken van bijvoorbeeld een nieuw koffiezetapparaat. Niet alleen door aan te geven waar je op moet letten - wil je bijvoorbeeld een bonenmachine of een cupjesmachine - maar ook door concrete producten aan te raden. Producten die vallen in de prijsklasse waar de consument in zoekt en goed beoordeeld worden, komen vaker naar voren. Daar ligt een kans voor webwinkels, want steeds vaker tonen AI-tools een doorverwijsknop naar één of meerdere sites waar dat koffiezetapparaat te koop is.

ChatGPT
ChatGPT raadt na één vraag al koffiezetapparaten aan
© Screenshot Adformatie

'Onzichtbare influencer'

Een AI-tool om productadvies vragen was een paar jaar geleden nog een wens, maar tegenwoordig al redelijk ingeburgerd. Het vertrouwen is ook al aardig hoog, signaleert Accenture in zijn onderzoek. Als gezegd vindt nu al meer dan 1 op de 10 Europese consumenten AI de meest betrouwbare bron voor aankoopadvies. Accenture spreekt van een 'ongekende verschuiving in invloed, die de traditionele rol van de verkoper en influencer overneemt'. Sterker nog: Accenture noemt AI 'de nieuwe, onzichtbare influencer in retail'.

AI-vindbaarheid

Het toenemende gebruik van en vertrouwen in AI-tools moet retailers op scherp zetten, stelt Accenture. Webwinkels kunnen werk maken van hun zichtbaarheid in AI-tools, zogeheten Generative Engine Optimalization (GEO). De opvolger van zoekmachine-optimalisatie oftewel SEO, kort gezegd. Wie zijn GEO op orde heeft, komt op de juiste moment met zijn koffiezetapparaat naar voren in bijvoorbeeld ChatGPT.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
Martijn de Beijer

En we staan nog maar aan het begin...
Hoe vaker AI goed advies geeft, hoe meer het gebruikt wordt. Het is een self-fulfilling prophecy - AI keuzehulp kan niet anders dan beter worden.
Martijn de Beijer
Sunnyday.amsterdam

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in