Overslaan en naar de inhoud gaan

Black Friday of Mad Friday?

Het lekker rotzooien met prijzen bereikt deze Black Friday-periode een hoogte- én dieptepunt, ziet Max Kohnstamm.
Black Friday
© ANP

Het lekker rotzooien met prijzen bereikt deze Black Friday-periode wederom een hoogtepunt. Of in marketingtermen beter gezegd een nieuw dieptepunt.

De luchtvaartwereld heeft ‘last minute’-kortingen al jaren geleden radicaal afgeschaft. Sterker: last minute boeken is veelal de duurste optie. Heel verstandig, de last minute-consument heeft kennelijk haast. De koopbereidheid is hoog, in veel gevallen is de klant juist bereid om extra te betalen. Dus inderdaad: omhoog die last minute prijs!

Toch doet de halve marketingwereld het omgekeerde door volop mee te doen aan de Black Friday-gekte. Het begon ooit in de VS op de vrijdag na het cultureel zo belangrijke Thanksgiving in de laatste week van November. Op zich in de VS commercieel geen rare gedachte om direct na Thanksgiving gedurende een dag met aanbiedingen de kerstinkopen op gang te helpen. Maar inmiddels duurt Black Friday een hele maand. In Nederland is Thanksgiving bovendien een inhoudsloos begrip en duurt Black Friday tot begin december, ofwel al tijdens ‘onze’ sinterklaas- en kerstinkopen. Prijzen verlagen op het moment dat de koopbereidheid op zijn hoogtepunt is, hoe dom kan je binnen ons vak bezig zijn​​?

Maar het kan nog dwazer, door Black Friday ook nog eens in te zetten voor aankopen die niets met sinterklaas- of kerstinkopen te maken hebben en bovenal bestaande klanten hard tegen de schenen schopt. Dat doet Ziggo tijdens de Black Friday-maand vol enthousiasme. Tot 420 euro korting voor nieuwe klanten! Maar wat krijgen de 4 miljoen vaste klanten? Naast een prijsverhoging trof ik op ‘mijn Ziggo’ het volgende aanbod: ‘speciaal voor jou hebben Vodafone en Greetz geregeld dat je deze feestdagen een gratis kaartje t.w.v 3,79 euro kunt versturen! ’

Het wordt tijd om voortaan een ‘Mad Marketing Friday’ trophee uit te reiken. Hierbij roep ik Ziggo uit tot de - ongetwijfeld trotse - winnaar van 2025.

Max Kohnstamm was als programmamanager bij SRM verantwoordelijk voor de marketingopleidingen. Hij is lid van de jury van de Pim Marketingliteratuurprijs. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in