Overslaan en naar de inhoud gaan

MediaMarkt is meer dan koning van de korting: ‘We bouwen aan beleving en redactionele slagkracht’

MediaMarkt-directeur Raymond Mesterom over de herinterpretatie van “Ik ben toch niet gek” en de transformatie van het merk.
Raymond Mesterom
Raymond Mesterom, CMO MediaMarkt
© Dick van der Lecq

MediaMarkt Benelux maakt een strategische omslag: van pure prijsvechter naar een merk dat draait om beleving, service en nabijheid. De iconische slogan ‘Ik ben toch niet gek’ krijgt daarbij een nieuwe lading. Marketingdirecteur Raymond Mesterom legt uit hoe het bedrijf werkt aan een nieuw evenwicht tussen prijs, plaats en perceptie. Mesterom is een van de sprekers op MarketingLive! op 13 november.

Waarom keert de slogan terug?

‘Toen ik een jaar geleden begon, keek ik goed naar wat MediaMarkt uniek maakt,’ vertelt Mesterom. ‘Onze kleur, onze zichtbaarheid, en natuurlijk die iconische slogan. “Ik ben toch niet gek” zat meteen weer in mijn hoofd. Dat zinnetje is deel van het collectieve geheugen. De uitdaging was: hoe vertaal je dat naar een consument die digitaler is en andere verwachtingen heeft?’

Volgens hem bleek uit onderzoek dat de kern van de slogan – slim zijn, niet zomaar iets kopen – tijdloos is. ‘We besloten: niet weggooien wat sterk is, maar het slim doorontwikkelen.’ De nieuwe campagne, ontwikkeld met bureau Serviceplan, gebruikt varianten als ‘mesjogge’, ‘delulu’ en ‘koekoek’ en koppelt die aan service, beleving en zekerheid.

Wat betekent dat in de praktijk?

‘We hebben bewust de tijd genomen om niet in de val te trappen van “even een retrocampagne doen”,’ zegt Mesterom. ‘Het uitgangspunt was: behouden wat sterk is, combineren met hedendaagse relevantie.’

De fysieke winkels spelen daarbij een hoofdrol. ‘Consumenten willen producten kunnen zien, voelen en checken. Dáár hebben we de nieuwe campagne omheen gebouwd. In de commercials zie je consumenten die niet zomaar online iets bestellen, maar bewust naar de winkel gaan om zich te laten adviseren.’

Prijs is niet meer allesbepalend

‘Je kunt je niet meer alleen op prijs onderscheiden,’ zegt Mesterom. ‘Vroeger was dat onze dominante propositie: de goedkoopste zijn. Nu draait het om de combinatie van scherpe prijzen, fysieke nabijheid en betrouwbare service. “Ik ben toch niet gek” staat voor de slimme keuze: niet alleen voor de laagste prijs gaan, maar voor zekerheid, installatie, hulp en de mogelijkheid om zelf te ervaren.’

Wat onderscheidt MediaMarkt van pure online spelers?

‘Het grootste verschil zit in de schaal en rol van onze winkels. We hebben 85 locaties in de Benelux – altijd binnen 20 minuten bereikbaar,’ zegt hij.
‘Onze winkels zijn veel meer dan afhaalpunten. Voor veel jongeren zijn het bijna experience centers: plekken waar je nieuwe producten ontdekt, games uitprobeert, gadgets test. Dat fysieke, tastbare element kunnen online spelers simpelweg niet repliceren.’

MediaMarkt als contentmerk

‘We hebben een doorlopende redactionele lijn opgezet, geen losse campagnes,’ zegt Mesterom. ‘Met ons nieuwe “Home”-kanaal op TikTok, Instagram en YouTube willen we relevant zijn op thema’s die spelen in en om het huis – van smart home tot lifestyle. We vertellen verhalen die mensen verder helpen: tips, how-to’s, inspiratie. Niet vanuit een pushgedachte, maar als gids en expert.’

Geloofwaardigheid is volgens hem cruciaal. ‘Consumenten prikken er snel doorheen als iets puur reclame is. Daarom houden wij de regie, maar laten we anderen het verhaal vertellen. Zo bouw je vertrouwen op in plaats van alleen bereik.’

Live commerce en AI

‘Live commerce is voor ons een manier om de winkelvloer en de digitale wereld te verbinden,’ vertelt Mesterom. ‘We experimenteren met livesessies vanuit winkels waarin medewerkers of creators producten demonstreren. Je combineert de kracht van tastbare beleving met de schaal van digitaal.’

Ook AI verandert het speelveld. ‘Mensen stellen hun aankoopvragen steeds vaker aan AI-assistenten in plaats van via Google. Dat betekent dat je content en data perfect op orde moet hebben. We werken met Google en Meta om onze informatie zo rijk te maken dat AI ons als relevant antwoord selecteert. Dat wordt strategisch cruciaal.’

Van retailer naar mediabedrijf

‘Marketing verschuift van reclame maken naar verhalen vertellen,’ zegt Mesterom. ‘We moeten zelf regie voeren over onze boodschap. Dat betekent dat we intern ook andere capaciteiten opbouwen: contentcreatie, communitymanagement, data-analyse. We blijven retailer, maar onze rol breidt zich uit. We worden deels uitgever, deels producent.’

En hoe verder?

‘Het eerste jaar stond in het teken van fundamenten leggen,’ besluit Mesterom. ‘Nieuwe bureaus, een scherpere strategie, een stevige merklaag bouwen. De komende periode draait om uitrollen, bewijzen en versnellen. We gaan van prijsvechter naar merk met beleving en redactionele slagkracht – en ik merk dat er intern én extern veel energie is om dat waar te maken.’

Raymond Mesterom is een van de sprekers op MarketingLive! op 13 november in Circa Amsterdam. Dagvoorzitter Marlies Toussain interviewt hem over de nieuwe strategie en retailtrends vanuit China. Kijk voor het volledige programma en tickets op de site van MarketingLive!.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in