Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever past duurzaamheidsclaims aan na actie ACM

Het gaat om onduidelijke duurzaamheidsclaims op de verpakkingen.
Unilever
© ANP

Unilever stopt met het gebruik van onduidelijke duurzaamheidsclaims op de verpakkingen van hun producten. De Consumentenbond beschuldigde het bedrijf deze zomer in een publicatie in de Consumentengids van het gebruiken van in hun ogen misleidende duurzaamheidsclaims. De bond vroeg de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om hiertegen op te treden.

Unilever gebruikt claims zoals 'duurzaam geteelde pinda’s', 'duurzaam verbouwde groente' of 'duurzame verpakking'. In gesprek met de ACM heeft Unilever aangegeven te stoppen met deze claims. Concreet betekent dit dat Unilever vanaf 1 januari 2026 de meeste verpakkingen heeft aangepast.

Producten met de oude verpakkingen kunnen na 1 januari 2026 nog wel in de winkel liggen omdat supermarkten hun voorraden opmaken. Sommige verpakkingen heeft Unilever al aangepast. De meeste verpakkingen liggen in het eerste kwartaal van 2026 aangepast in de winkel. De ACM blijft met Unilever in gesprek over de manier waarop Unilever kan communiceren over hun duurzaamheidsprogramma’s.

Duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector

'Eerder kondigden wij onderzoek aan naar de duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. Nadat de Consumentenbond met zijn oproep kwam, hebben wij contact gezocht met Unilever', zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. 'Wij zijn blij dat het bedrijf stopt met vage en algemene duurzaamheidsclaims die onduidelijk zijn voor consumenten.'

De ACM richt zijn onderzoek naar duurzaamheidsclaims dit jaar op de levensmiddelensector. Later dit jaar komt de toezichthouder met meer resultaten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in