Overslaan en naar de inhoud gaan

Festivaldoek Defqon.1 krijgt nieuw leven als tas

Voor de uitvoering werkte festival samen met Remake Society, dat circulaire productie combineert met sociale werkgelegenheid.
Defqon.1

Het hardstyle festival Defqon.1 heeft in samenwerking met het Rotterdamse atelier Remake Society 500 vierkante meter doek van de Red-mainstage hergebruikt voor de productie van tassen. De zogenoemde Crossbody Bags zijn via de webshop van Defqon.1-eigenaar Q-dance te koop.

Volgens Maartje Mulder, lead merchandise bij Defqon.1, ontstond het idee vanuit de wens de jaarlijks ontworpen mainstage-doeken een nieuwe bestemming te geven: ‘We steken veel tijd en creativiteit in het decor van het festival. Dit jaar wilden we voorkomen dat het doek verloren zou gaan en ervoor zorgen dat het opnieuw waarde kreeg.’

Voor de uitvoering werkte Defqon.1 samen met Remake Society, een confectieatelier dat circulaire productie combineert met sociale werkgelegenheid. Daar werd het ontwerp van de tas ontwikkeld. Binnen een dag na de lancering was meer dan de helft van de collectie verkocht.

Esther Smit, oprichter van Remake Society, benadrukt het belang van de samenwerking: ‘Het festivaldoek is een drager van herinneringen. Door er tassen van te maken, krijgt iedere bezoeker de kans een stukje mainstage mee te nemen. Tegelijk laten we zien dat hergebruik en design goed samengaan.’

Het project past in de bredere duurzaamheidsaanpak van Defqon.1. In eerdere edities werden bijvoorbeeld shopperbags gemaakt van achtergelaten tenten. Mulder: ‘Door voor elke editie opnieuw na te denken over het gebruik van materialen, zoeken we actief naar circulaire oplossingen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in