
De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2024 met 6,9 procent gestegen naar 6,41 miljard euro. Die stijging komt vrijwel geheel op het conto van digitaal dat een toename van de bestedingen van bijna 11 procent liet zien.
(Digital-)Out-of-Home (D)OOH steeg met 8,4 procent. Ook aan sponsoring en radio werd in 2024 meer besteed dan het jaar ervoor, zo blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2024 dat Nielsen binnenkort publiceert.
Vacatures
Creatieve Marketing Communicatie medewerker
Stichting Federatie Financieel PlannersMarketing Manager
FloramediaCorporate woordvoerder
TU DelftRadio zag de bestedingen met 6,5 procent opnieuw flink stijgen en de budgetten voor sponsoring namen toe met 4,5 procent.
Sterke stijging ondanks matig herstel economie
In 2024 is de Nederlandse economie met 0,9 procent gegroeid ten opzichte van 2023, waarmee een gematigd herstel werd ingezet na een periode van stagnatie en zelfs krimp. Deze groei in 2024 werd voornamelijk gedragen door de consumptie door huishoudens (1%) en de overheid (3%).
De mediabestedingen vormen een onderdeel van de totale bedrijfsinvesteringen. Beide laten een vergelijkbaar patroon zien in de periode 2015 tot en met 2024, met daarin een dip in 2020 en herstel in 2021 als gevolg van de corona-epidemie.
Na dit herstel blijven de ontwikkelingen van de bedrijfsinvesteringen wel achter bij die van de mediabestedingen. De bedrijfsinvesteringen kwamen in 2024 op -2,5 procent uit, maar dat was fors minder dan de -9 procent van 2023, terwijl de groei van de investeringen in media bijna verdubbelde in 2024 ten opzichte van de 3,5 procent in 2023. Dit komt vooral door de stijging van de mediabestedingen aan digitaal.
Daling tv, grootste krimp bij magazines
Dalende inkomsten uit reclame zijn te zien bij tv (-2,4 procent) (volgens Screenforce 2,5 procent). De grootste krimp - 7 procent - was er bij magazines. Print heeft al langer te maken met dalende advertentie-inkomsten en 2024 was daar geen uitzondering op. Dagbladen zagen de bestedingen dalen met 4,7 procent en huis-aan-huisbladen moesten met 1,6 procent minder genoegen nemen. Folders zaten daar met een krimp van 3,3 procent tussenin. Het kleinste mediumtype, bioscoop, kwam in 2024 uit op een min van 3 procent.

Aandeel digitaal bijna 61 procent
Het aandeel van digitaal in de totale netto mediabestedingen steeg in 2024 naar bijna 61 procent. Het aandeel steeg de laatste tien jaar elk jaar en bedroeg in 2015 nog ‘slechts’ 36 procent. In dezelfde periode wist out-of-home als enige van alle andere mediumtypen het marktaandeel te vergroten. Maar (D)OOH blijft met een aandeel van 4,7 procent een bescheiden rol spelen in de totale netto mediabestedingen
Dagbladen, huis-aan-huisbladen, magazines en folders zagen hun marktaandeel in die tien jaar juist meer dan halveren.
Onderzoeksmethode
Voor het berekenen van de netto mediabestedingen doet Nielsen onderzoek onder media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het betreffende jaar ná kortingen en ná bureaucommissie. Deze opgaven aggregeert Nielsen tot een totaalcijfer per mediumtype.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee