Zalando, de grootste Europese fashionwebwinkel, gaat meer gebruikmaken van augmented reality (AR) om klanten kledingstukken virtueel te laten passen. Veel klanten bezoeken de Zalando-website of -app vanaf hun smartphone, waar een camera op zit die virtuele items in de echte wereld kan projecteren. Binnenkort zijn 10 duizend schoenen-SKU's zo op je eigen voeten te projecteren, om te kijken of ze bij je stijl passen en het bestellen waard zijn. Een zet die het aantal bestellingen kan verhogen en het aantal retourzendingen kan verlagen.
Volgend jaar wil Zalando totaal 35 duizend schoenen-SKU's aanbieden via zijn AR-functie. In 2027 moet dat oplopen naar 70 duizend.
Snapchat
Zalando weet dat het lang niet het enige bedrijf is dat AR omarmt. Snapchat bijvoorbeeld zet al jaren in op AR-lenzen die filters in de echte omgeving projecteren, bijvoorbeeld om een virtueel horloge of zonnebril te passen. Haalt Zalando inspiratie uit andere AR-platformen zoals Snapchat, vroegen we daarom aan Anne Pascual, senior vice president product design bij Zalando. Pascual: 'Natuurlijk houden we goed in de gaten wat er om ons heen gebeurt en weten we dat er meerdere AR-ervaringen op de markt zijn. Voor ons betekent dit dat onze klanten mogelijk al eerder met vergelijkbare technologie in aanraking zijn gekomen – dit helpt bij het stimuleren van klantadoptie en zorgt ervoor dat ze gewend raken aan ervaringen zoals onze virtuele pasfunctie. Als je kijkt naar onze schoen-try-on, dan is dat een ervaring die we met eigen technologie hebben ontwikkeld, mede dankzij de recente overname van het bedrijf DeepAR, dat gespecialiseerd is in het creëren van 3D-content en AR-ervaringen'.
DeepAR ontwikkelde AR-technieken voor e-commercebedrijven en werd in april ingelijfd door Zalando.
AI-replica's van echte modellen
Niet alleen AR staat hoog op de radar van de van oorsprong Duitse kledingwebwinkel. Die andere techniek met een A staat dat ook. AI natuurlijk, oftewel kunstmatige intelligentie. Zalando zegt dat het eind vorig jaar circa 70 procent van zijn campagneafbeeldingen 'verbeterd' heeft met AI, wat de productietijd en -kosten flink omlaag bracht.
Nu is het bedrijf klaar voor de volgende stap: AI-replica's van menselijke modellen maken en inzetten. Die AI-replica's bewegen en ogen zoals hun menselijke tegenhangers en zijn daarom net zo geschikt voor campagne-uitingen, stelt Zalando. Het bedrijf zegt de AI-replica's te combineren met productfotoshoots om beelden te creëren die gebruikers helpen in hun aankoopproces. Een werkwijze die doet denken aan de AI-avatars van kledingwebwinkel Otrium, die kleine kledingvoorraden 'dragen' om de verkoop te stuwen. Dept tekende voor de ontwikkeling van het Otrium-project.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu