Het Nederlandse softwarebedrijf Azerion strijkt minimaal 55 miljoen euro op met de verkoop van dochterbedrijf Whow Games. Azerion is mede groot geworden door het ontwikkelen en uitgeven van games, maar houdt zich ook bezig met online adverteren. Met de verkoop van de gamesportefeuille verlegt het bedrijf zijn focus op adverteren, clouddiensten en AI-toepassingen.
Het Zuid-Koreaanse DoubleUGames neemt de gameportefeuille over van Azerion, waar ook nog een earn-out van maximaal 10 miljoen euro uit voort kan komen als bepaalde doelstellingen behaald worden. Azerion verkocht in 2023 ook al een deel van zijn gameportefeuille, een deal waar ruim 80 miljoen euro mee gemoeid was. Die verkoop kon ook al gezien worden als onderdeel van de koerswijziging om meer in te zetten op het aanbieden van eigen technologieën.
Azerion voelt zich gesterkt door de geopolitieke ontwikkelingen rondom big tech. Meer en meer Europese bedrijven willen minder afhankelijk worden van Amerikaanse en - al langer - Chinese techbedrijven. Europese alternatieven profiteren van de verschuivende klantvraag. Azerion ook, vertelt chief strategy officer Sebastiaan Moesman.
Koersimplosie
Het Nederlandse bedrijf ging in 2022 naar de AEX-beurs, maar zag zijn beurskoers al snel erna flink dalen. Toezichthouder AFM onderzocht begin 2023 mogelijke marktmanipulatie in het aandeel Azerion omdat er plots heel veel aandelen verhandeld werden. Dat onderzoek werd begin dit jaar gestopt omdat de AFM niet kon vaststellen dat er sprake is geweest van marktmanipulatie. De vraag is of de verkoop van de gameportefeuille beleggers meer vertrouwen geeft: het aandeel Azerion bevindt zich op moment van schrijven op het laagste punt in twee jaar, en ligt veel lager dan bij de beursgang.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu