De Pitchcode 2025, die vorige week in Felix Meritis werd gepresenteerd, moet misstanden bij pitches tegengaan. De richtlijnen -opgesteld door Fonk, 3MO en brancheclubs als VIA, BvA en DDMA- moeten zorgen voor meer transparantie, eerlijke vergoedingen en duidelijke afspraken tussen adverteerders en bureaus. Daags na de lancering van de code deelt Antoine Houtsma, medeoprichter van Joe Public, zijn ervaringen met de pitch van beautyretailer Ici Paris XL (onderdeel van AS Watson) van afgelopen voorjaar.
Houtsma, die zelf een van de gezichten is van de bijbehorende campagne van de nieuwe Pitchcode (waarin hij 'wrecked' te zien is), is positief over het initiatief, maar kritisch op de praktijk. Op LinkedIn windt hij er geen doekjes om. 'Ik heb lang getwijfeld of ik een retailer die een schandalige pitch op zijn geweten heeft met naam en toenaam moest noemen’, aldus de bureaubaas. ‘Ik deed het niet, je weet immers nooit of ze later alsnog klant willen worden. Maar op Adformatie noemt pitchbegeleider Peter van Leeuwen exact hetzelfde voorbeeld - zonder de naam te noemen. Het gaat om Ici Paris XL. Een goed voorbeeld van waarom de nieuwe code zo hard nodig is.'
Excel-oefening
In een telefonische toelichting vertelt Houtsma dat de pitch volgens hem exemplarisch is voor wat er vaak misgaat. 'Het was een door procurement geleide pitch. Het begon met een soort Excel-oefening waarin we elke mogelijke deliverable van hier tot Hongkong van een prijs moesten voorzien en moesten instemmen met door Ici Paris bepaalde uurtarieven. En dit was alleen pas de exercitie om te bepalen óf ze überhaupt gingen pitchen. Wij hebben daar vriendelijk voor bedankt. Uiteindelijk werd het een pitch met negen bureaus; de winnaar mocht één jaar lang alleen het TikTok-werk uitvoeren - op proef.'
In april werd bekend dat het gewilde account naar het Amsterdamse social-bureau Aidem Agency ging.
Dringend nodig
De Pitchcode 2025 wordt gezien als een belangrijke stap naar een professionelere manier van samenwerken tussen bureaus en adverteerders. Toch is het de vraag hoe hard de afspraken gelden; het document is niet juridisch bindend en berust op zelfregulering. Volgens Houtsma laat de casus van Ici Paris XL zien dat de code dringend nodig is. 'Zolang er geen consequenties staan op het overtreden van de regels, blijven dit soort situaties bestaan. Het is nu aan de branche zelf om ernaar te handelen', zegt hij.
Ici Paris XL: 'Gelijke kansen staan bij ons centraal'
Monique Ariesen, marketingmanager van Ici Paris XL NL, reageert desgevraagd. 'Bij Ici Paris XL geloven we in het opbouwen van sterke, duurzame relaties met creatieve partners die onze merkambities begrijpen en helpen realiseren. Afgelopen voorjaar hebben we twee pitchtrajecten opgezet: één gericht op het selecteren van een TikTok-first-bureau, waarbij we tot volle tevredenheid hebben gekozen voor Aidem Agency. En daarnaast een voorbereidende fase voor het strategisch full-service agency, waarvoor onder meer Joe Public een uitnodiging heeft ontvangen.'
Ze vervolgt: 'We starten altijd met een bredere selectie van bureaus in het uitnodigingstraject, waarvan een kleinere selectie daadwerkelijk komt tot uitwerken en presenteren. We begrijpen dat het uitnodigen van meerdere bureaus vragen kan oproepen. Tegelijkertijd staan transparantie, gelijke kansen en duidelijke evaluatiecriteria centraal in ons proces. We waarderen de inzet van alle deelnemende bureaus en blijven streven naar verbetering in onze samenwerking binnen de creatieve industrie. Graag nodig ik Antoine uit voor een gesprek, om hier eens verder over te praten.'

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu