Overslaan en naar de inhoud gaan

Corendon onder vuur na pitch met ‘vierde bureau’ dat later aanhaakte

Deelnemende bureaus zijn verrast over hoe de pitch is verlopen.
pitch
'Als we wisten dat de pitch om vier bureaus ging, zouden we nooit meedoen', aldus Upscale Agency.

Corendon heeft Fitzroy geselecteerd als nieuw reclamebureau, na een pitchproces waarin drie bureaus hadden gepresenteerd. Volgens meerdere betrokkenen werd Fitzroy pas ná de presentatieronde als vierde partij aan het traject toegevoegd, wat bij de deelnemende bureaus tot irritatie en verwarring leidt.

De pitch was uitgezet onder Natwerk, een Belgisch bureau en het creatieve duo Robbert Dirksen en Serge van Wijngaarden (Upscale Agency). Dirksen en Van Wijngaarden werkten twaalf jaar als freelancers voor Corendon en ontwikkelden in die periode de bekende merkkarakters Cor en Don. Sinds kort opereren zij onder het gezamenlijke label Upscale. Ondanks hun lange relatie met Corendon besloten ze mee te doen aan de pitch voor het nieuwe bureau.

Verrassende gang van zaken

Robbert Dirksen van Upscale Agency zegt verrast te zijn door de gang van zaken. 'We zijn een klein bureau. Om ons te kunnen meten met grotere bureaus, moeten we veel tijd en energie investeren. We wisten aan het begin wie de twee andere deelnemers waren en besloten mee te doen. Als we hadden geweten dat het uiteindelijk om vier bureaus zou gaan, hadden we het nooit overwogen. Dan wordt de kans op winst simpelweg te klein.'

Dirksen vervolgt: 'We hebben jarenlang prettig samengewerkt met Corendon en snappen dat niets voor eeuwig is. Maar de manier waarop dit traject is verlopen, zorgt wel voor een zure nasmaak.'

Een onhandigheidje

Natwerk-directeur Reinier Steures bevestigt dat Fitzroy pas na de presentaties werd toegevoegd. Hij gaat uit van een 'onhandigheidje' van Corendon. 'Opdrachtgevers maar ook bureaus realiseren zich vaak onvoldoende wat de impact van dergelijke keuzes zijn. Maar het kan eigenlijk echt niet meer.'

Afscheid Cor en Don

Met de keuze voor Fitzroy komt er een einde aan ruim elf jaar communicatie rond de merkkarakters Cor en Don. De eerste campagne van het nieuwe bureau wordt komende zomer verwacht.

Corendon heeft de nieuwe Pitchcode niet ondertekend. De pitch duurde ongeveer drie maanden en werd niet begeleid door een externe pitchconsultant.

Meer kritiek na Pitchcode

Corendon staat niet op zichzelf. Sinds de introductie van de nieuwe Pitchcode in oktober ligt het pitchgedrag van meerdere adverteerders onder een vergrootglas. Eerder klonk al kritiek op de pitches van Ici Paris XL, en in een breder Adformatie-verhaal kwamen ook Randstad en Converse voorbij als voorbeelden van onduidelijke of rommelige trajecten.

Reactie Corendon: 'De verwarring vinden we vervelend'

Dick Gussen, marketingdirecteur van Corendon, reageert desgevraagd op de kritiek. 'Wij waren ons er op het moment van het pitchtraject niet van bewust dat de nieuwe Pitchcode van kracht was, omdat-ie gelijktijdig met de pitch werd geïntroduceerd. We hechten juist veel waarde aan een transparant en zorgvuldig proces - jammer dat het niet zo is ervaren door de betreffende bureaus.'

Hij vervolgt: 'Dat het tot verwarring heeft geleid, vinden we oprecht vervelend. We danken alle deelnemende bureaus voor hun inzet en creativiteit en kijken met respect terug op de lange samenwerking met Upscale.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
Marcel Ossendrijver

Zwakke verdediging van Corendon. Je hebt geen pitchcode nodig om te bedenken dat het niet goed is om achteraf een vierde bureau te selecteren en daarmee de kansen van de eerste 3 deelnemende bureaus te reduceren van 33,33% naar 25%. De eerste 3 bureaus zijn daamee op basis van valse voorwendselen gestart....

Jacques Vereecken

Geldt de nieuwe pitchcode alleen voor adverteerders of ook voor bureaus?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in