Corendon heeft Fitzroy geselecteerd als nieuw reclamebureau, na een pitchproces waarin drie bureaus hadden gepresenteerd. Volgens meerdere betrokkenen werd Fitzroy pas ná de presentatieronde als vierde partij aan het traject toegevoegd, wat bij de deelnemende bureaus tot irritatie en verwarring leidt.
De pitch was uitgezet onder Natwerk, een Belgisch bureau en het creatieve duo Robbert Dirksen en Serge van Wijngaarden (Upscale Agency). Dirksen en Van Wijngaarden werkten twaalf jaar als freelancers voor Corendon en ontwikkelden in die periode de bekende merkkarakters Cor en Don. Sinds kort opereren zij onder het gezamenlijke label Upscale. Ondanks hun lange relatie met Corendon besloten ze mee te doen aan de pitch voor het nieuwe bureau.
Verrassende gang van zaken
Robbert Dirksen van Upscale Agency zegt verrast te zijn door de gang van zaken. 'We zijn een klein bureau. Om ons te kunnen meten met grotere bureaus, moeten we veel tijd en energie investeren. We wisten aan het begin wie de twee andere deelnemers waren en besloten mee te doen. Als we hadden geweten dat het uiteindelijk om vier bureaus zou gaan, hadden we het nooit overwogen. Dan wordt de kans op winst simpelweg te klein.'
Dirksen vervolgt: 'We hebben jarenlang prettig samengewerkt met Corendon en snappen dat niets voor eeuwig is. Maar de manier waarop dit traject is verlopen, zorgt wel voor een zure nasmaak.'
Een onhandigheidje
Natwerk-directeur Reinier Steures bevestigt dat Fitzroy pas na de presentaties werd toegevoegd. Hij gaat uit van een 'onhandigheidje' van Corendon. 'Opdrachtgevers maar ook bureaus realiseren zich vaak onvoldoende wat de impact van dergelijke keuzes zijn. Maar het kan eigenlijk echt niet meer.'
Afscheid Cor en Don
Met de keuze voor Fitzroy komt er een einde aan ruim elf jaar communicatie rond de merkkarakters Cor en Don. De eerste campagne van het nieuwe bureau wordt komende zomer verwacht.
Corendon heeft de nieuwe Pitchcode niet ondertekend. De pitch duurde ongeveer drie maanden en werd niet begeleid door een externe pitchconsultant.
Meer kritiek na Pitchcode
Corendon staat niet op zichzelf. Sinds de introductie van de nieuwe Pitchcode in oktober ligt het pitchgedrag van meerdere adverteerders onder een vergrootglas. Eerder klonk al kritiek op de pitches van Ici Paris XL, en in een breder Adformatie-verhaal kwamen ook Randstad en Converse voorbij als voorbeelden van onduidelijke of rommelige trajecten.
Reactie Corendon: 'De verwarring vinden we vervelend'
Dick Gussen, marketingdirecteur van Corendon, reageert desgevraagd op de kritiek. 'Wij waren ons er op het moment van het pitchtraject niet van bewust dat de nieuwe Pitchcode van kracht was, omdat-ie gelijktijdig met de pitch werd geïntroduceerd. We hechten juist veel waarde aan een transparant en zorgvuldig proces - jammer dat het niet zo is ervaren door de betreffende bureaus.'
Hij vervolgt: 'Dat het tot verwarring heeft geleid, vinden we oprecht vervelend. We danken alle deelnemende bureaus voor hun inzet en creativiteit en kijken met respect terug op de lange samenwerking met Upscale.'

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nuZwakke verdediging van Corendon. Je hebt geen pitchcode nodig om te bedenken dat het niet goed is om achteraf een vierde bureau te selecteren en daarmee de kansen van de eerste 3 deelnemende bureaus te reduceren van 33,33% naar 25%. De eerste 3 bureaus zijn daamee op basis van valse voorwendselen gestart....
Geldt de nieuwe pitchcode alleen voor adverteerders of ook voor bureaus?