Overslaan en naar de inhoud gaan

'Denk vooruit': overheid bereidt Nederland voor op noodstituaties

Het is niet de vraag óf, maar wanneer het gebeurt, stelt de NCTV. De campagne werd ontwikkeld door Havas Lemz.
nctv
In november volgt een landelijke activatie waarin Nederlanders zelf kunnen ervaren wat een noodsituatie betekent.

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) lanceert samen met Havas Lemz de publiekscampagne 'Denk vooruit': een oproep aan Nederland om zich nú voor te bereiden op een noodsituatie zonder stroom, water of internet.

Het is niet de vraag óf, maar wanneer het gebeurt. Met dat uitgangspunt wil de NCTV het bewustzijn over risico’s vergroten en Nederlanders in beweging brengen. Slechts drie op de tien Nederlanders hebben een noodpakket in huis, blijkt uit onderzoek. De campagne moet die groeiende bereidheid om te handelen omzetten in concrete stappen.

De eerste 72 uur

Volgens communicatieadviseur Josine Quist van de NCTV zijn de eerste 72 uur van een crisis cruciaal. Hulpdiensten kunnen dan niet overal tegelijk zijn, zegt ze. In de campagne laten we zien wat er kan gebeuren, maar vooral hoe je jezelf kunt voorbereiden.

De eerste fase richt zich op urgentie, zonder paniek te zaaien. In de televisiespot, geregisseerd door Ismael ten Heuvel van Pink Rabbit, raakt een moeder in de supermarkt middenin een landelijke stroomstoring. Terwijl het land tot stilstand komt, blijkt voorbereiding het verschil te maken: met kaarsen, water en een powerbank uit haar noodpakket blijft ze rustig en redt ze zich.

Geen paniek

Volgens creatieven Rein van der Ven en Merien Kunst moest de noodsituatie groots en realistisch aanvoelen, maar zonder paniek. De actie moest juist klein en menselijk blijven. Als je voorbereid bent, kom je erdoorheen, zeggen ze.

De campagne introduceert ook een nieuw symbool: een schild met een vinkje dat staat voor bescherming en paraatheid. Het beeldmerk is vrij te gebruiken door organisaties in heel Nederland, als teken van gezamenlijke weerbaarheid.

Meerjarig programma

'Denk vooruit' is opgezet als meerjarig programma. Later deze maand ontvangen 8,5 miljoen huishoudens een boekje met tips over het samenstellen van een noodpakket en het maken van een noodplan. Zo verschuift de campagne van ‘waarom’ naar ‘hoe’ en moet voorbereiden een vanzelfsprekende gewoonte worden.

De campagne is te zien op tv, radio, online en via lokale partners. Later in november volgt een landelijke activatie waarin Nederlanders zelf kunnen ervaren wat een noodsituatie betekent.

Credits: 
Opdrachtgever: Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) 
Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Francien Machielse (NCTV), Josine Quist (NCTV), Lotte van Bosse NCTV), Tessa Erkendiep (NCTV), Esmée Oudman (DPC), Michiel Dammen (DPC), Charlotte Mattijssen (DPC), Martijn Bemelmans (DPC) Rita Timmerman (DPC) 
Bureau: Havas Lemz (Bart Tetteroo, Michiel Cox, Rein van der Ven, Merien Kunst, Hanneke Kramer, Tim Claassen, Remco Marinus, Jordi van Harlingen, Sven Thierie, Jorrien Kremer) 
Gedragsbureau: Duwtje (Robyn Luiten) 
PR: HvdM (Danielle Tamis, Thijs Ros, Lana van Kouwenberg) 
Media: Initiative (Jessica Groot, Nick Urannie, Inge Belfor) 
Productiebureau: Pink Rabbit 
Director: Ismael ten Heuvel  
Executive producer: Mireille Lampe, Niels Visser 
Producer: Leilany Sanz 
DOP: Zeeger Verschuren 
Offine edit: Martin Heijgelaar 
VFX: The Compound (Nino Oosterwijk, Daniel Falkenhagen Corte-Real, Tim van Paassen, Saba Nayagam, Nina Blaauwbroek, Ouassim Ecchardi, Swaen Nouwen) 
Grading & Online: Crabsalad (Laurens Orij) 
Muziek: Tom Tukker 
SFX & VO: Soundcircus (Feike de Wit, Zeno Hehenkamp) 
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in