De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) lanceert samen met Havas Lemz de publiekscampagne 'Denk vooruit': een oproep aan Nederland om zich nú voor te bereiden op een noodsituatie zonder stroom, water of internet.
Het is niet de vraag óf, maar wanneer het gebeurt. Met dat uitgangspunt wil de NCTV het bewustzijn over risico’s vergroten en Nederlanders in beweging brengen. Slechts drie op de tien Nederlanders hebben een noodpakket in huis, blijkt uit onderzoek. De campagne moet die groeiende bereidheid om te handelen omzetten in concrete stappen.
De eerste 72 uur
Volgens communicatieadviseur Josine Quist van de NCTV zijn de eerste 72 uur van een crisis cruciaal. Hulpdiensten kunnen dan niet overal tegelijk zijn, zegt ze. In de campagne laten we zien wat er kan gebeuren, maar vooral hoe je jezelf kunt voorbereiden.
De eerste fase richt zich op urgentie, zonder paniek te zaaien. In de televisiespot, geregisseerd door Ismael ten Heuvel van Pink Rabbit, raakt een moeder in de supermarkt middenin een landelijke stroomstoring. Terwijl het land tot stilstand komt, blijkt voorbereiding het verschil te maken: met kaarsen, water en een powerbank uit haar noodpakket blijft ze rustig en redt ze zich.
Geen paniek
Volgens creatieven Rein van der Ven en Merien Kunst moest de noodsituatie groots en realistisch aanvoelen, maar zonder paniek. De actie moest juist klein en menselijk blijven. Als je voorbereid bent, kom je erdoorheen, zeggen ze.
De campagne introduceert ook een nieuw symbool: een schild met een vinkje dat staat voor bescherming en paraatheid. Het beeldmerk is vrij te gebruiken door organisaties in heel Nederland, als teken van gezamenlijke weerbaarheid.
Meerjarig programma
'Denk vooruit' is opgezet als meerjarig programma. Later deze maand ontvangen 8,5 miljoen huishoudens een boekje met tips over het samenstellen van een noodpakket en het maken van een noodplan. Zo verschuift de campagne van ‘waarom’ naar ‘hoe’ en moet voorbereiden een vanzelfsprekende gewoonte worden.
De campagne is te zien op tv, radio, online en via lokale partners. Later in november volgt een landelijke activatie waarin Nederlanders zelf kunnen ervaren wat een noodsituatie betekent.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu