Overslaan en naar de inhoud gaan

We Agency maakt Vlaamse verkeerscampagne met Tom Waes

Opvallende keuze: Tom Waes speelt mee in confronterende campagne tegen rijden onder invloed - na zijn eigen incident vorig jaar.
tom
'Ik geraak er nog wel', dacht Tom Waes.

De Vlaamse publieke omroep VRT lanceert een confronterende verkeerscampagne tegen rijden onder invloed, ontwikkeld door het Amsterdamse bureau We Agency in samenwerking met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. De campagne, getiteld ‘Er zijn geen excuses’, plaatst veelgehoorde smoezen van bestuurders tegenover de harde realiteit van verkeersongevallen.

Opvallend is de rol van VRT-gezicht Tom Waes, die zelf vorig jaar onder invloed achter het stuur zat toen hij met zijn groene Porsche een verkeersongeluk veroorzaakte. In de commercial verwijst hij daar openlijk naar: ‘Ik denk dat mijn excuus was: ik geraak er nog wel.’ Juist doordat hij zijn eigen fout benoemt, krijgt de boodschap extra gewicht.

Gedrag goedpraten

De videospot toont bestuurders die hun gedrag goedpraten - ‘het was maar een paar glazen’, ‘ik voel me nog prima’, ‘het is maar een kort ritje’ - terwijl Waes deze excuses confronteert met hun mogelijke gevolgen. De boodschap is onmiskenbaar: er zijn geen verzachtende omstandigheden, geen uitvluchten, geen uitzonderingen. 

Rijden onder invloed blijft in België een hardnekkig probleem: dagelijks gebeuren er gemiddeld tien ongevallen door alcohol- of drugsgebruik, vaak met zwaargewonden of dodelijke slachtoffers tot gevolg. De campagne wil dit gedrag doorbreken met echte verhalen en getuigenissen van zowel veroorzakers als slachtoffers.

Voor We Agency is dit de tweede samenwerking met VRT, na de campagne ‘Het beste moet nog komen’ uit 2024, over afleiding in het verkeer met zangeres Pommelien Thijs.

Glashelder inzicht

Britt Kenter, client director bij We Agency: ‘Het voelde bijzonder om opnieuw door VRT gevraagd te worden voor een impactvolle campagne. Met een glashelder inzicht over excuses is het gelukt om iets te maken dat echt binnenkomt - niet alleen op film, maar ook via radio, online, social, OOH en zelfs bierviltjes in de kroeg. Heel Vlaanderen weet straks: er zijn geen excuses.’

Credits:
Client: VRT
Client responsible: Simon Van de Gracht, Elisabeth Roelandt, Hanne Laureys, Yousra Chahboune
Creative agency: We Agency
Creative Director: Marius Gottlieb
Creatie: Cato Duyvis, Mees Ubachs, Sara Cornelissen & Roel Welling
Client Director: Britt Kenter
Strategy Director: Ruben Cusell
Director: Jan Boon
Head of Production: Beau van Assem
Producer: Kaylee Hovemann
Line production Company: Diplomat Antwerp - Erik van Overloop & Joachim Veyfeyken
Director of Photography: Stefan van Diest
Offline editor: Jan Boon
Music Composer: Pieter van Dessel
Grading: Kene Illegems
Sound Design: La Vita Studio’s -Aurélien Genot & Christian Rodrigues
Post Production Company: PixMix Studios - Maarten Verlinden & Zita Dockx
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
Willem-Albert Bol

Sterk. Ook dapper van Waes om zo publiek mee te werken aan campagne. Beste reactie op drama eerder.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in