De Vlaamse publieke omroep VRT lanceert een confronterende verkeerscampagne tegen rijden onder invloed, ontwikkeld door het Amsterdamse bureau We Agency in samenwerking met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. De campagne, getiteld ‘Er zijn geen excuses’, plaatst veelgehoorde smoezen van bestuurders tegenover de harde realiteit van verkeersongevallen.
Opvallend is de rol van VRT-gezicht Tom Waes, die zelf vorig jaar onder invloed achter het stuur zat toen hij met zijn groene Porsche een verkeersongeluk veroorzaakte. In de commercial verwijst hij daar openlijk naar: ‘Ik denk dat mijn excuus was: ik geraak er nog wel.’ Juist doordat hij zijn eigen fout benoemt, krijgt de boodschap extra gewicht.
Gedrag goedpraten
De videospot toont bestuurders die hun gedrag goedpraten - ‘het was maar een paar glazen’, ‘ik voel me nog prima’, ‘het is maar een kort ritje’ - terwijl Waes deze excuses confronteert met hun mogelijke gevolgen. De boodschap is onmiskenbaar: er zijn geen verzachtende omstandigheden, geen uitvluchten, geen uitzonderingen.
Rijden onder invloed blijft in België een hardnekkig probleem: dagelijks gebeuren er gemiddeld tien ongevallen door alcohol- of drugsgebruik, vaak met zwaargewonden of dodelijke slachtoffers tot gevolg. De campagne wil dit gedrag doorbreken met echte verhalen en getuigenissen van zowel veroorzakers als slachtoffers.
Voor We Agency is dit de tweede samenwerking met VRT, na de campagne ‘Het beste moet nog komen’ uit 2024, over afleiding in het verkeer met zangeres Pommelien Thijs.
Glashelder inzicht
Britt Kenter, client director bij We Agency: ‘Het voelde bijzonder om opnieuw door VRT gevraagd te worden voor een impactvolle campagne. Met een glashelder inzicht over excuses is het gelukt om iets te maken dat echt binnenkomt - niet alleen op film, maar ook via radio, online, social, OOH en zelfs bierviltjes in de kroeg. Heel Vlaanderen weet straks: er zijn geen excuses.’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nuSterk. Ook dapper van Waes om zo publiek mee te werken aan campagne. Beste reactie op drama eerder.