Omnicom Group lijkt te overwegen om het iconische bureau DDB als zelfstandig merk te beëindigen, zodra de miljardenfusie met Interpublic Group (IPG) is afgerond. Dat melden meerdere internationale vakmedia, waaronder Adweek, Storyboard18 en B&T.
De fusie -ter waarde van $13,5 miljard- wordt naar verwachting eind november afgerond, nadat toezichthouders in onder meer de Verenigde Staten en de Europese Unie groen licht gaven. De deal zou leiden tot het grootste reclameconglomeraat ter wereld, met ruim 100.000 medewerkers en een omzet groter dan die van Publicis Groupe en WPP.
Volgens de berichtgeving wil Omnicom na de fusie zijn creatieve activiteiten onderbrengen bij drie wereldwijde netwerken: BBDO Worldwide, TBWA\Worldwide en McCann (dat nu nog deel uitmaakt van IPG). Dat zou betekenen dat DDB Worldwide -een naam die sinds 1949 synoniem staat voor creativiteit en de 'gouden eeuw' van de reclame- als apart merk verdwijnt.
Omnicom bevestigt het bericht niet, maar reageert in een verklaring aan Adweek dat het bedrijf 'een zorgvuldig proces doorloopt om de beste oplossingen voor de toekomst te waarborgen - voor onszelf en onze klanten'.
Reorganisatie al ingezet
DDB heeft de afgelopen jaren al verschillende consolidaties doorgevoerd. In Noord-Amerika werden DDB Chicago, Adam&EveDDB en Alma samengevoegd onder één regionale leiding, terwijl DDB New York fuseerde met Adam&EveNYC. Ook DDB Canada ging eerder op in de Omnicom Advertising Group, het overkoepelende creatieve cluster van het concern.
De mogelijke verdwijning van DDB past in een bredere trend van merkconsolidatie in de reclamewereld, vergelijkbaar met eerdere integraties bij WPP, Publicis Groupe en Dentsu.
Naam met grote erfenis
DDB (Doyle Dane Bernbach) werd in 1949 opgericht door Bill Bernbach, Ned Doyle en Max Dane. Het bureau werd een symbool van creatieve revolutie met campagnes als Volkswagen’s 'Think Small' en McDonald’s 'You Deserve a Break Today'.
Toch is de reputatie van het netwerk de laatste jaren onder druk komen te staan. In 2024 raakte DDB São Paulo in opspraak toen een met AI gemanipuleerde casefilm bij de Cannes Lions werd gediskwalificeerd.
Gevolgen voor Nederland
Wat de mogelijke opheffing van het wereldwijde DDB-merk betekent voor DDB Amsterdam is onduidelijk. Het bureau is vooralsnog onbereikbaar voor inhoudelijk commentaar.
Wel is bekend dat ceo Erik van Engelen bij DDB Amsterdam is vertrokken, om als salesdirecteur bij Essent aan de slag te gaan. Hij heeft zijn taken overgedragen aan Merel Hoogendorp, head of account en business director bij DDB Amsterdam.
DDB Unlimited en 180 Amsterdam fuseerden in 2022 tot DDB Amsterdam, na een eerdere samenvoeging van DDB & Tribal, Etcetera en Databay in 2018. De fusie in 2022 werd door moederbedrijf Omnicom geïnitieerd om het aantal vestigingen en vastgoedlocaties te beperken.
CEO’s Dick van der Lecq (DDB Unlimited) en Sander Volten (180 Amsterdam) noemden de fusie destijds 'een logische stap in een veranderde markt', waarbij de samensmelting werd gepresenteerd als een manier om 'efficiënter en multidisciplinair' te werken binnen Omnicom.
De periode na de fusie was turbulent: begin 2023 vertrokken de creatieve zwaargewichten Aad Kuijper, Martijn van Marle en Peter van Rij bij DDB Amsterdam om hun eigen bureau Hotel L’Amour te starten. Ook Dick van der Lecq vertrok na een paar maanden bij het bureau.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu