Van Geloven, marktleider in diepvriessnacks en verantwoordelijk voor merken als Mora en Van Dobben, heeft na een uitgebreid pitchproces gekozen voor Joe Public als nieuw reclamebureau. Daarmee komt een einde aan een samenwerking van twaalf jaar met Alfred International, dat een bepalende rol in de ontwikkeling van het Mora-merk vervulde.
Van Geloven organiseerde het pitchproces zelfstandig en bouwde het op in twee fasen: een reeks chemistry-meetings voor de voorselectie, gevolgd door een finale-ronde met drie bureaus. Om de deelnemers te enthousiasmeren werd niemand minder dan Cora zelf ingezet in een speciale pitchvideo. Alfred deed niet mee aan de pitch.
Cora met pensioen
De briefing draaide om het ontwikkelen van een nieuw big idea dat de emotionele connectie met een jongere doelgroep moet versterken én vooruitblikt op het moment dat Cora, een van de bekendste reclame-typetjes van Nederland, ooit met pensioen gaat. Voor de beoordeling zette Van Geloven een breed team in onder leiding van marketingdirecteur Marieke van Balen.
Op basis van zowel de inhoudelijke voorstellen als 'de persoonlijke klik' koos Van Geloven unaniem voor Joe Public. Van Balen: ‘We hadden goede gesprekken over de uitdagingen van Mora en waren enthousiast over de campagnevoorstellen voor zowel Nederland als België. En niet onbelangrijk: we kunnen ook nog eens heel gezellig samen borrelen.’
Sanne Tolsma, managing director van Joe Public, spreekt van een pitch 'zoals je die als bureau hoopt te krijgen'. 'Anticiperen op het pensioen van het grootste reclame-icoon van Nederland is mega-spannend en inspirerend tegelijk.'
Twaalf jaar Alfred
De keuze voor een nieuw bureau betekent dat Van Geloven afscheid neemt van Alfred International, na een samenwerking van twaalf jaar. Volgens Van Balen heeft Alfred een belangrijke rol gespeeld in de koers van Mora: van een aangescherpte merkpositionering voor de Benelux tot de introductie van het Mora Snacklab en een vernieuwde social-aanpak. Het afscheid komt voort uit een 'verschil van inzicht' over hoe het merk moet omgaan met de toekomstige pensionering van Cora.
Typetje Cora
Cora van Mora -een creatie van reclamemaker Bart Kuiper uit eind jaren ’80- groeide uit tot een van de langstlopende en meest herkenbare typetjes in de Nederlandse reclamegeschiedenis. Sinds haar introductie in 1989 verscheen Cora in talloze campagnes en werd zij symbool voor de toegankelijkheid en humor van het Mora-merk. Met het vooruitzicht dat het icoon ooit moet 'afzwaaien', komt Mora opnieuw in een fase waarin de merkidentiteit moet meebewegen met tijd en doelgroep.
Yvette Belt, managing director van Alfred International, reageert sportief. ‘We kijken terug op een geweldige, langdurige rit met Mora en Van Dobben. Soms hoort het er ook bij dat je elkaar loslaat wanneer de strategische of creatieve visie uit elkaar groeit.’
Een oudje van Mora uit 1989:

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu