Havas zou in een vroeg stadium van onderhandelingen zijn over een deal met WPP, meldt Adweek op basis van een bericht in de Britse Sunday Times. De Franse holding zou interesse hebben getoond in zijn Britse rivaal, evenals private-equitybedrijven Apollo en KKR. Mogelijk trekken ze samen op.
Volgens bronnen zijn beide partijen in 'zeer serieuze' gesprekken verwikkeld die momenteel vooral gaan over de waardering van WPP. Havas zou eerder een minderheidsbelang in de Britse holding op het oog hebben dan een volledige fusie.
Externe investeerders cirkelen al maanden rond WPP. Eerder in november verwierf de Britse investeerder Redwheel een belang van 5,25 procent in de holding. In eerder stadium toonde Accenture al interesse in WPP, maar dat is nooit bevestigd.
Havas zoekt een nauwere samenwerking met concurrerende bureaus nu de overname van IPG door Omnicom bijna rond is. In september begon het een joint venture met Horizon. Door een belang in WPP te kopen, zou Havas een strategische voet aan de grond kunnen krijgen bij een van zijn grootste concurrenten. Gezamenlijk kunnen ze bovendien de positie tegenover de combinatie Omnicom-IPG versterken.
Havas op overnamepad
Yannick Bolloré, CEO van Havas, zei dat hij 'significante' fusie- en overnamedeals zou overwegen nadat Havas zich in december 2024 had afgesplitst van zijn voormalige eigenaar Vivendi. Het ligt in de lijn van de strategie van de familie Bolloré om aandelen te verwerven in concurrerende marketingbedrijven met de bedoeling om te fuseren.
Havas kreeg in december vorig jaar een beursnotering in Amsterdam.
Halverwege de jaren 2000 kocht Vincent Bolloré, de vader van Yannick, een belang in Aegis Group met de bedoeling om het te fuseren met Havas. Die visie is nooit gerealiseerd en Aegis werd uiteindelijk verkocht aan dentsu. Het Japanse concern overweegt inmiddels het afstoten van zijn internationale activiteiten.
Aandelenkoers WPP gekelderd
WPP had op zijn hoogtepunt in 2017 een waarde van 24 miljard pond, maar de aandelenkoers is sinds begin 2025 met ongeveer 65 procent gedaald.
Havas daarentegen heeft het afgelopen jaar een gestage opmars gemaakt en rapporteerde voor de eerste negen maanden van 2025 een recordomzet van 2,3 miljard dollar (2 miljard euro).
WPP is nog wel steeds een stuk groter dan Havas met 110.000 medewerkers wereldwijd en een marktkapitalisatie van 4,1 miljard dollar. Havas heeft 23.000 medewerkers en een marktkapitalisatie van 1,6 miljard dollar (1,45 miljard euro). Wel is de toekomst van WPP onzeker. De nieuwe CEO, Cindy Rose, noemt de omzetdaling van 8,4 procent in het derde kwartaal 'onaanvaardbaar' en heeft een herstelplan dat onder meer een grote inzet op AI omvat.
WPP heeft ook adviesbureau McKinsey ingeschakeld voor een strategische evaluatie. Uit recente Britse regelgevingsdocumenten blijkt dat acht hedgefondsen, waaronder Millennium en Marshall Wace, shortposities hebben ingenomen op het aandeel WPP.
Havas-topman ontkent
Update: In een interne memo aan het personeel vandaag zei Bolloré dat Havas momenteel 'niet in gesprek is met WPP'. 'Hoewel we zouden kunnen overwegen een grotere overname te doen, in overeenstemming met onze strategie, zijn er momenteel geen gesprekken van die aard gaande.'

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu