Overslaan en naar de inhoud gaan

'Havas in gesprek met WPP, Franse holding aast op minderheidsbelang'

Havas zou in een vroeg stadium van onderhandelingen zijn over een deal met WPP. Ceo Yannick Bolloré ontkent vooralsnog.
Havas
Havas is sinds vorig jaar december genoteerd aan de Amsterdamse beurs.

Havas zou in een vroeg stadium van onderhandelingen zijn over een deal met WPP, meldt Adweek op basis van een bericht in de Britse Sunday Times. De Franse holding zou interesse hebben getoond in zijn Britse rivaal, evenals private-equitybedrijven Apollo en KKR. Mogelijk trekken ze samen op.

Volgens bronnen zijn beide partijen in 'zeer serieuze' gesprekken verwikkeld die momenteel vooral gaan over de waardering van WPP. Havas zou eerder een minderheidsbelang in de Britse holding op het oog hebben dan een volledige fusie. 

Externe investeerders cirkelen al maanden rond WPP. Eerder in november verwierf de Britse investeerder Redwheel een belang van 5,25 procent in de holding. In eerder stadium toonde Accenture al interesse in WPP, maar dat is nooit bevestigd.

Havas zoekt een nauwere samenwerking met concurrerende bureaus nu de overname van IPG door Omnicom bijna rond is. In september begon het een joint venture met Horizon. Door een belang in WPP te kopen, zou Havas een strategische voet aan de grond kunnen krijgen bij een van zijn grootste concurrenten. Gezamenlijk kunnen ze bovendien de positie tegenover de combinatie Omnicom-IPG versterken.

Havas op overnamepad

Yannick Bolloré, CEO van Havas, zei dat hij 'significante' fusie- en overnamedeals zou overwegen nadat Havas zich in december 2024 had afgesplitst van zijn voormalige eigenaar Vivendi. Het ligt in de lijn van de strategie van de familie Bolloré om aandelen te verwerven in concurrerende marketingbedrijven met de bedoeling om te fuseren.

Havas kreeg in december vorig jaar een beursnotering in Amsterdam.

Halverwege de jaren 2000 kocht Vincent Bolloré, de vader van Yannick, een belang in Aegis Group met de bedoeling om het te fuseren met Havas. Die visie is nooit gerealiseerd en Aegis werd uiteindelijk verkocht aan dentsu. Het Japanse concern overweegt inmiddels het afstoten van zijn internationale activiteiten.

Aandelenkoers WPP gekelderd

WPP had op zijn hoogtepunt in 2017 een waarde van 24 miljard pond, maar de aandelenkoers is sinds begin 2025 met ongeveer 65 procent gedaald.

Havas daarentegen heeft het afgelopen jaar een gestage opmars gemaakt en rapporteerde voor de eerste negen maanden van 2025 een recordomzet van 2,3 miljard dollar (2 miljard euro).

WPP is nog wel steeds een stuk groter dan Havas met 110.000 medewerkers wereldwijd en een marktkapitalisatie van 4,1 miljard dollar. Havas heeft 23.000 medewerkers en een marktkapitalisatie van 1,6 miljard dollar (1,45 miljard euro). Wel is de toekomst van WPP onzeker. De nieuwe CEO, Cindy Rose, noemt de omzetdaling van 8,4 procent in het derde kwartaal 'onaanvaardbaar' en heeft een herstelplan dat onder meer een grote inzet op AI omvat.

WPP heeft ook adviesbureau McKinsey ingeschakeld voor een strategische evaluatie. Uit recente Britse regelgevingsdocumenten blijkt dat acht hedgefondsen, waaronder Millennium en Marshall Wace, shortposities hebben ingenomen op het aandeel WPP.

Havas-topman ontkent

Update: In een interne memo aan het personeel vandaag zei Bolloré dat Havas momenteel 'niet in gesprek is met WPP'. 'Hoewel we zouden kunnen overwegen een grotere overname te doen, in overeenstemming met onze strategie, zijn er momenteel geen gesprekken van die aard gaande.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in