JDE Peet's, het bedrijf achter merken als Douwe Egberts en Pickwick, is optimistischer geworden over de jaarresultaten voor 2025, nadat het in de eerste helft van het jaar de prijzen met meer dan 20 procent had verhoogd.
JDE Peet's boekte in de eerste jaarhelft een omzet van ruim 5 miljard euro, 22,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Die groei was bijna volledig toe te schrijven aan prijsverhogingen van 21,5 procent. Het aangepaste bedrijfsresultaat kwam uit op bijna 1,7 miljard euro, ruim 2 procent meer dan vorig jaar.
Veel duurdere bonen
Volgens het concern stegen de prijzen van ongebrande koffiebonen in de eerste jaarhelft met gemiddeld 60 procent. JDE Peet's zegt daarbij 'alleen onvermijdelijke kostenstijgingen' door te berekenen aan de consument.
'We zijn zeer tevreden met onze resultaten over de eerste helft van het jaar', zegt topman Rafa Oliveira in een toelichting. Hij voorziet een omzetgroei dit jaar van ruim in de dubbele cijfers.
Koffieoorlog
JDE Peet's ligt regelmatig in de clinch met Nederlandse supermarkten over het leveren van zijn koffie. Omdat het bedrijf begin dit jaar inkoopprijzen verhoogde, wilden ketens als Albert Heijn, Jumbo en Picnic geen koffie meer inkopen. Die situatie leidde tot wekenlange lege koffieschappen, waarna de koffie terugkeerde en JDE Peet's zijn prijzen alsnog verhoogde.
Begin juli ontstond een nieuwe dreigende koffieoorlog. JDE Peet's wil opnieuw een prijsverhoging tot 25 procent doorvoeren, waar supers als Picnic en Jumbo niet akkoord mee gaan. Michiel Muller, topman van Picnic, zei begin deze maand dat JDE Peet's zijn koffie niet meer leverde door een nieuw conflict over de prijzen. De Europese inkooporganisatie van Jumbo en Picnic zou geen Douwe Egberts meer geleverd krijgen van JDE.
JDE Peet's doet in zijn persverklaring geen mededelingen over de stand van de onderhandelingen.
Bron: ANP / Redactie Adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu