Premium

Els Wijnstekers van Media Report-winnaar Dentsu: 'Onderscheidende creatie wordt nog belangrijker'

Plus alle Media Report-cijfers 2021 voor mediabureaus.

Els Wijnstekers

Drie vragen aan Els Wijnstekers, director of client-management bij Dentsu, over de toppositie van dit jaar.

 

Advertentie
advertisement
Wat is voor jou de meest opvallende gebeurtenis van 2021 in de Nederlandse mediasector?

Het opengaan van de online gambling-markt. Dit zorgde in het laatste kwartaal voor een flinke instroom van nieuwe spelers, wat impact heeft gehad op de drukte in de advertentiemarkt. De krapte op de tv-markt was extreem dit jaar. Ook de aankondiging van de samenwerking tussen RTL en Talpa Network was opvallend.

Een andere cruciale verschuiving in het medialandschap is de opkomst van e-commerce waarbij merken rechtstreeks naar de consument gaan. Van goederen tot diensten, covid19 heeft de manier waarop we kopen voor altijd veranderd. We zien dat als gevolg hiervan sales- en marketingbudgetten vaker worden samengevoegd. Dit vraagt om een meer geïntegreerde aanpak en biedt nieuwe kansen en uitdagingen.

Welke trend zie je voor het komende jaar?

Dit jaar hebben veel adverteerders en bureaus zich voorbereid op de cookieless future. Volgend jaar is het moment van de waarheid. Media hebben een unieke kracht om mensen en merken te verbinden. Merken moet zich focussen op zichtbaarheid op plekken waar creatie de meeste impact maakt. Als trend voor volgend jaar zien wij daarom dat onderscheidende creatie nog belangrijker is om je merkpositionering geïntegreerd uit te dragen op de juiste plekken en momenten.

De trend van sustainability is nauwelijks meer een trend te noemen aangezien het onderdeel uitmaakt van onze collectieve maatschappelijk betrokkenheid. Dit is steeds meer onderwerp van gesprek en voor volgend jaar verwacht ik dat we dit ook meer in de praktijk zullen brengen. Niet alleen praten over het onderwerp maar daadwerkelijke impact maken.

Waar heeft Dentsu zijn eerste plaats aan te danken?

Met onze geïntegreerde manier van werken met de beste specialisten. Daarmee voegen we altijd iets nieuws toe. Ons belangrijkste doel dit jaar was om het simpeler te maken voor klanten en partners om met ons te werken. De samenwerking met onze collega’s bij CXM (Merkle) en Creatie (DentsuAchtung!) om customer-journeys volledig geïntegreerd aan te vliegen, heeft ook steeds meer vorm gekregen. Zo hebben we dit jaar de samenwerking met T-Mobile uitgebreid met CRO en nog recenter hebben we de pitch voor KLM voor zowel media en creatie gewonnen. Dat geeft veel vertrouwen en laat zien dat wij voorop lopen met onze geïntegreerde dienstverlening.

We zijn experts in onze disciplines maar zijn niet bevreesd om met andere partners samen te werken voor het beste resultaat. Zoals met Albert Heijn waar de teams in één ruimte samen aan campagnes werken. Naast geïntegreerd samenwerken, zowel intern als met klanten, onderscheiden wij ons op innovatie. Dat is geen doel op zich, maar een middel om klanten en onszelf te prikkelen om frisse perspectieven te verkennen en nieuwe dingen te proberen. Om dit nog meer kracht bij te zetten sluiten wij één dag per maand ons (virtuele) kantoor voor de Innovation Day waarin je individueel of in teams kan werken aan kennisverbreding en vernieuwing.

Alle cijfers mediabureaus

Waardering:

Mediabureaus
1       Dentsu Benelux         
2       De Media Maatschap
3       Mindshare.Greenhouse
4       Zigt Mediabureau        
5       UM   
6       Mediaxplain/Mediaplus
6       Stroom      
8       Initiative   
9       IPG Mediabrands Nederland 
10     GroupM    
10     MediaCom

 

Exploitanten
1    Reprise    77,8
2    Dentsu Benelux (oa Carat/Vizeum)    62,5
3    Zigt Mediabureau    53,8
4    De Media Maatschap (recent overgenomen)    52,6
5    Wisecrackers    50,0
6    IPG Mediabrands Nederland    46,4
6    Mediaxplain/Mediaplus    46,4
8    UM    45,8
9    Mindshare.Greenhouse    45,5
10  MediaCom    40,7


 

Adverteerders
1    Stroom     88,2
2    Zigt Mediabureau    12,5


 

Toonaangevend  
1    GroupM    20,3%
2    Mindshare.Greenhouse    18,1%
3    dentsu Benelux (oa Carat/Vizeum)    17,2%
4    ZIGT Mediabureau    11,6%
5    Stroom     10,3%
6    Initiative    9,6%
7    MediaCom    7,0%
8    Out of Home Masters    5,8%
9    Publicis Groupe NL (voorheen Starcom/Zenith)    5,6%
10    Abovo - Maxlead    5,3%


Innovatief
1    Mindshare.Greenhouse    53,3%
2    Dentsu Benelux (oa Carat/Vizeum)    47,6%
3    Stroom     39,5%
4    Initiative    29,1%
5    MediaCom    25,0%
5    ZIGT Mediabureau    25,0%
7    Abovo - Maxlead    23,6%
8    Wavemaker    21,1%
9    IPG Mediabrands Nederland    19,9%
10    GroupM    19,2%

Klant/service gericht 
1    Stroom     42,2%
2    De Media Maatschap (recent overgenomen)    32,9%
3    Dentsu Benelux (oa Carat/Vizeum)    32,2%
3    IPG Mediabrands Nederland    32,2%
5    Mindshare.Greenhouse    32,0%
6    Magna    31,1%
6    ZIGT Mediabureau    31,1%
8    Mediaxplain/Mediaplus    28,9%
9    Initiative    25,1%
10   Zuiver Media    24,6%

 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie