
Door Senna Kost
Voor jongeren is TikTok allang geen platform meer waar je alleen vermaak vindt. Het is dé plek om te ontdekken, te leren en te kopen. Inmiddels gebruikt meer dan de helft van Gen Z en een aanzienlijk deel van de millennials TikTok als primaire zoekmachine in plaats van Google.
Dit betekent dat je content niet alleen moet opvallen, maar ook vindbaar moet zijn precies op het moment dat iemand er actief naar zoekt.
Hoe zorg je dat je video’s niet toevallig scoren, maar voorspelbaar vindbaar zijn op de juiste zoekwoorden? En als je het écht goed aanpakt, ook nog eens opduiken in Google.
Vacatures
Senior PR & Account lead
HAGENSSenior Contentspecialist
dpg mediaAccountmanager (digital) Intermediairs bij Ster
Ster
Er gaat veel speculatie rond over welke factoren het rankingsysteem van TikTok beïnvloeden. Denk aan hashtags, tekst in beeld, de gebruikte woorden, het tijdstip van posten, en ga zo maar door.
Na anderhalf tot twee jaar pionieren op het gebied van TikTok SEO is ranken inmiddels een voorspelbaar 'spelletje' geworde dat veel simpeler is dan de meeste mensen denken, al blijft het in de praktijk soms uitdagend.
Stap 1: SEO Captions
Nadat je je onderzoek hebt gedaan en weet op welke zoekwoorden je wilt ranken, is er maar één manier om het algoritme hierop te wijzen: dat is de caption. Oftewel: de videobeschrijving.
Hierin wil je zoveel mogelijk relevante zoekwoorden verwerken in een logisch verhaal.
Heel sporadisch zien wij dat TikTok zelf video’s rankt op nauw verwante zoekwoorden met vergelijkbare zoekintentie. Bijvoorbeeld: ‘beste game toetsenbord’ vs ‘beste gaming toetsenbord’. TikTok lijkt te herkennen dat deze zoekintenties vrijwel gelijk zijn en neemt dat mee in de overweging.
De lengte van de caption toont tot nu toe geen directe invloed op de resultaten, maar we raden wel aan om de belangrijkste zoekwoorden zo vroeg mogelijk in je caption te vermelden. Zo vergroot je de kans op zichtbare relevantie voor de kijker, die maar een beperkt aantal characters te zien krijgt. Dit kan later impact hebben op de CTR.
Stap 2: Zoekintentie
Net als bij traditionele SEO op Google is het ook op TikTok belangrijk dat je identificeert wat de zoekintentie is: welk antwoord zoeken mensen na het intikken van een belangrijke term? En dat je deze vervolgens zo goed mogelijk beantwoordt in je video.
De makkelijkste manier om hier achter te komen is door de zoekterm zelf op te zoeken en te bekijken welke video’s hoog ranken. TikTok toont video’s die zowel goed presteren op engagement als tegelijkertijd de juiste zoekintentie beantwoorden.
Stap 3: Engagement
Nu je weet wat de zoekintentie is achter de zoekterm waarop jij wilt ranken, kun je aan de slag met je content.
Dit is het vaak het lastigste ondderdeel van het proces. TikTok toont in 90 procent van de gevallen (later meer over de overige 10 procent) video’s die het beste presteren op engagement en het hoogst ranken. Denk aan likes, comments, saves, shares, uitkijkpercentages, alles telt mee.
Als je stap 1 en 2 hierboven hebt uitgevoerd, is het simpel: de beste content wint.
Tip: leer van de best presterende video’s en probeer ze te overtreffen.
Bonus: user behaviour
Iedere gebruiker ziet andere video’s ranken bij exact hetzelfde zoekgedrag. Dit komt doordat TikTok rekening houdt met het individuele gedrag van de gebruiker. Denk aan locatie, voorkeurstaal en eerdere interacties met accounts.
Zo kan ik bijvoorbeeld een Engelse zoekterm intikken en toch Nederlandse video’s tegenkomen die een vertaling gebruiken. Ook content van creators waarmee je eerder al interactie hebt gehad – doordat je ze volgt, hun video’s bekijkt of erop reageert – krijgen een voorkeurspositie in jouw zoekresultaten.
Interessant, want op deze manier zijn volgers opeens weer wél relevant… Food for thought.
Bonus II : Zoekwoordonderzoek en tracking
Omdat TikTok SEO nog in de kinderschoenen staat, geldt dit ook voor ondersteunende tools. Zo is de zoekvolumetool van TikTok momenteel (nog) niet beschikbaar in de Benelux. Daarom gebruikt men nu nog alternatieven, zoals zoekwoordonderzoek via YouTube (waar mensen ook op video’s zoeken), tools zoals Answer The Public, een gezonde dosis logisch nadenken en een klein beetje risico nemen. Wachten op de perfecte omstandigheden is hier geen optie.
Hetzelfde geldt voor tracking van rankings, views en CTR. Deze functies zijn beschikbaar, maar zijn nog wel volop in ontwikkeling – met interfaces die om de paar maanden veranderen.
Het goede nieuws? TikTok investeert hier serieus in en blijft dat ook doen. Dat maakt één ding duidelijk: dit vakgebied krijgt steeds meer prioriteit.
Last words
TikTok (social) SEO is here to stay en raakt steeds dieper verweven met het marketinglandschap. Het wordt alleen maar groter en belangrijker, zeker nu social commerce blijft groeien.
De enige vraag die telt is: ga je pas aan de slag zodra de omstandigheden perfect zijn, of claim je nú al je plek in de markt voordat iedereen doorheeft hoe belangrijk dit onderdeel is geworden binnen de customer journeys van Gen Z’ers en jonge millennials?
Senna Kost is co-founder en Head of Creative bij TikTok-bureau aidem agency, een full-service TikTok-bureau in de Benelux.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee