Overslaan en naar de inhoud gaan

DDMA test 6 AI-modellen op online zoekfuncties: dit valt op

Van DeepSeek en Gemini tot Perplexity en ChatGPT: de branchevereniging heeft ze allemaal getest en ziet voor- en nadelen.
AI apps
© Shutterstock

Marketing- en databranchevereniging DDMA heeft zes bekende AI-modellen (apps) getest op hun online zoekkwaliteiten. DeepSeek, ChatGPT, Gemini, Claude, Grok en Perplexity zijn onderzocht op zoekopdrachten die te maken hebben met consumentenkeuzes. Denk aan het kopen van een spijkerbroek, het vergelijken van vakantieparken en het vinden van bedrijven die dakkapellen realiseren. Een duidelijke winnaar ontbreekt. 

In de studie, hier te downloaden bij DDMA, zijn verschillende typen vragen ingevoerd bij AI-modellen om te kijken hoe waardevol en correct de antwoorden zijn. Goed om te weten is dat de vergelijking in maart is uitgevoerd, en net pas is uitgebracht. Het is aannemelijk dat alle zes de geteste AI-modellen de afgelopen maanden slimmer zijn geworden. Desalniettemin geeft de studie een boeiend inkijkje in de sterke en zwakkere punten van de AI-modellen.

De onderzoekers concluderen dat ChatGPT en Grok (van X) in sommige domeinen de meest waardevolle antwoorden geven. Google Gemini en DeepSeek (van een Chinese ontwikkelaar) zijn vaker minder nuttig. Perplexity is vaak erg transparant, maar geeft lang niet altijd de gevraagde verdieping. Claude blijft ook vaker wat abstract. 

Online vindbaarheid

De onderzoekers van DDMA sluiten af met de volgende conclusie: 'AI-zoekmachines zijn op dit moment vooral een waardevol startpunt: ze geven richting, samenvatten snel en helpen de gebruiker nadenken. Maar ze vervangen de klassieke zoekmachine nog niet. Wie serieus werk maakt van zijn zichtbaarheid, betrouwbaarheid en merkreputatie in het AI-tijdperk, doet er goed aan om deze tools actief te volgen, te testen en - waar mogelijk - te beïnvloeden'.

Adformatie publiceerde eerder deze maand een achtergrondartikel over hoe je als merk zichtbaar kunt worden in AI-zoekmachines.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in