Marketing- en databranchevereniging DDMA heeft zes bekende AI-modellen (apps) getest op hun online zoekkwaliteiten. DeepSeek, ChatGPT, Gemini, Claude, Grok en Perplexity zijn onderzocht op zoekopdrachten die te maken hebben met consumentenkeuzes. Denk aan het kopen van een spijkerbroek, het vergelijken van vakantieparken en het vinden van bedrijven die dakkapellen realiseren. Een duidelijke winnaar ontbreekt.
In de studie, hier te downloaden bij DDMA, zijn verschillende typen vragen ingevoerd bij AI-modellen om te kijken hoe waardevol en correct de antwoorden zijn. Goed om te weten is dat de vergelijking in maart is uitgevoerd, en net pas is uitgebracht. Het is aannemelijk dat alle zes de geteste AI-modellen de afgelopen maanden slimmer zijn geworden. Desalniettemin geeft de studie een boeiend inkijkje in de sterke en zwakkere punten van de AI-modellen.
De onderzoekers concluderen dat ChatGPT en Grok (van X) in sommige domeinen de meest waardevolle antwoorden geven. Google Gemini en DeepSeek (van een Chinese ontwikkelaar) zijn vaker minder nuttig. Perplexity is vaak erg transparant, maar geeft lang niet altijd de gevraagde verdieping. Claude blijft ook vaker wat abstract.
Online vindbaarheid
De onderzoekers van DDMA sluiten af met de volgende conclusie: 'AI-zoekmachines zijn op dit moment vooral een waardevol startpunt: ze geven richting, samenvatten snel en helpen de gebruiker nadenken. Maar ze vervangen de klassieke zoekmachine nog niet. Wie serieus werk maakt van zijn zichtbaarheid, betrouwbaarheid en merkreputatie in het AI-tijdperk, doet er goed aan om deze tools actief te volgen, te testen en - waar mogelijk - te beïnvloeden'.
Adformatie publiceerde eerder deze maand een achtergrondartikel over hoe je als merk zichtbaar kunt worden in AI-zoekmachines.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu