Overslaan en naar de inhoud gaan

Middelvinger naar het calvinisme

In dit vrouwelijke-ondernemers-ontwikkelingsland moeten vrouwen ongegeneerd hun succes claimen, stelt Hagens.
Sarah Hagens
© beeld: Daniël J Ashes

Door Sarah Hagens


‘Mijn naam is Sarah Hagens en ik ben dol op geld verdienen.’

De aanwezigen van de bijeenkomst voor vrouwelijke ondernemers keken mij aan alsof ik de tweelingzus van Sywert van Lienden was. Iemand reageerde vervolgens met de aanname dat ik met zo’n uitspraak zeker met een zilveren lepel was opgevoed, en vroeg zich daarna hardop af of ik wel maatschappelijk betrokken was. Het eerste is zeker niet het geval, het tweede... Ik vind van wel, maar het kan inderdaad beter.

De reactie viel in een patroon dat ik herkende. Du moment dat vrouwen het hebben over wat succesvol ondernemerschap is, wordt er gefocust op de maatschappelijke impact die ze maken. Op het vieren en waarderen van financieel succes wordt bijna neergekeken. En daar wringt bij mij de schoen.

Begrijp me goed, ik neem het niemand persoonlijk kwalijk, want vrouwelijke ondernemers zitten in Nederland in een ware catch-22: zijn we zacht, dan worden we niet serieus genomen als leider. Zijn we hard, dan krijgen we het verwijt een halve man te zijn. Het bagatelliseren van succes zit ingebakken in onze calvinistische Hollandse cultuur. Daarin wordt het vieren van succes als ongepast beschouwd en waarderen we bescheidenheid hoger dan zelfpromotie. En al helemaal als het om vrouwen gaat.

Om mijn N=1-ervaring en opinie te staven, ben ik eens in de cijfers gedoken. En wat blijkt? Ook data laat zien dat Nederlandse vrouwen worden gekenmerkt door een opvallende bescheidenheid in de waardering van hun eigen prestaties. Die bescheidenheid uit zich op verschillende manieren: in het afdoen van prestaties als team effort, in zelfonderschatting en het te bescheiden zijn voor zelfpromotie.

Zakelijk succes wordt door vrouwen in volgorde van belangrijk gedefinieerd als: 1. onafhankelijk zijn, 2. vrijheid hebben, 3. flexibel kunnen zijn, 4. (maatschappelijke) impact maken, 5. waardevolle relaties aangaan, en pas op de 6e plaats het verdienen van (meer) geld. Het verbaasde me niks dat mannelijke ondernemers succes fundamenteel anders duiden. Die zetten het halen van financiële mijlpalen gewoon op nummer 1.

Vanuit ondernemersperspectief vind ik het echt onbegrijpelijk dat bij ons het behalen van financieel succes op nummer 6 staat. Om een gezond bedrijf te kunnen runnen, heb je duurzame groei en winstgevendheid nodig. Hoe kan je onafhankelijk zijn, vrijheid hebben, en flexibel zijn als je geen financieel succes hebt? Is dit een uitvloeisel van de weinig financieel onafhankelijke positie van vrouwen in Nederland? Waarom is het not done om als ondernemer onmetelijk trots te zijn op je behaalde financiële succes?

Ja, natuurlijk vind ik ook dat bij groeiend succes je maatschappelijke verantwoordelijkheden meegroeien. Maar dat neemt niet weg dat je jezelf best een goed cadeau mag geven als je na jaren bloed, zweet, en tranen eindelijk prachtjaren draait.

Juist vanwege de belangrijke inhaalslag die er nog te maken is voor vrouwen in dit vrouwelijke-ondernemers-ontwikkelingsland, vind ik het belangrijk dat vrouwen ongegeneerd voor hun succes gaan staan. Soms is een glinsterend horloge meer dan een horloge: het is een middelvinger naar het calvinisme dat dit land al veel te lang in z’n greep houdt.

Slay queens!!!

Sarah Hagens is oprichter van Hagens PR

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in