De Amsterdamse straatkrant Z!, die al dertig jaar bestaat, krijgt hulp uit onverwachte hoek. Zes creatieven bundelen hun krachten in het nieuw opgerichte reclamebureau Studio Z en willen op vrijwillige basis het imago van de krantverkopers verbeteren. Het idee? Als Amsterdammers de circa 150 straatkrantverkopers die zij regelmatig passeren bij naam kennen, kan dat de krantverkopen stuwen.
Initiatiefnemer Jip van de Meent richt Studio Z op na het lezen van een Parool-interview met de hoofdredacteur van Z! Want waar veel mensen denken dat straatkrantverkopers hun kranten gratis krijgen, is de werkelijkheid dat verkopers hun kranten inkopen voor 1,60 euro per stuk en verkopen voor 3 euro per stuk. De straatkrantverkopers zijn dus ondernemers.
Meer dan dakloos
Studio Z gaat de verkopers helpen en richt zich in het eerste jaar op awareness-acties. Van de Meent: 'Alle eerste vormen van de ‘Zwarte Hand’-zichtbaarheid a la Pietje Bell moeten focussen op het letterlijk naam vragen aan de verkopers. Dat krantje neem je dan vanzelf mee'. Dakloosheid is geen identiteit, het is een situatie, legt Van de Meent uit. 'Hebben we het over dakloosheid, dan zie je een dakloze. Hebben we het over Brian’s recente gedicht, zie je een karakter. Daarom hebben wij het dus niet over dakloosheid. Maar over hoe die dagelijkse onbekende bij jouw Dirk ook kunstenaar is, briljant kan schrijven, houdt van fotograferen of goed kan rappen'.
Ime van Manen, uitgever van Z1, is logischerwijs erg blij met de gratis creatieve hulp. 'We hebben enorme behoefte aan goede communicatie en meer naamsbekendheid. Maar voor structurele marketing, laat staan een professioneel bureau, is simpelweg geen budget. Studio Z lost dat op een manier op die we nooit voor mogelijk hadden gehouden. Zes professionals die hun expertise inzetten voor onze missie – dat is letterlijk en figuurlijk onbetaalbaar'.
Het vrijwillige team
Studio Z bestaat uit: Stef Dunselman (strateeg bij Home Agency), Jeroen Taskasap (head of partnerships bij Scenery), Josephine Moen (casting director bij Groen Casting), Souf Kinani (creative director bij Warner Music Group en regisseur bij PinkRabbit), Noa Meihuizen (creatief bij Home Agency) en Jip van de Meent (strateeg bij Dentsu Creative).

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu