Overslaan en naar de inhoud gaan

Amsterdamse straatkrantverkopers krijgen hulp van Studio Z, bestaande uit vrijwillige creatieven

Het nieuwe bureau Studio Z wil de mens achter de straatkrantverkoper centraal stellen.
studio

De Amsterdamse straatkrant Z!, die al dertig jaar bestaat, krijgt hulp uit onverwachte hoek. Zes creatieven bundelen hun krachten in het nieuw opgerichte reclamebureau Studio Z en willen op vrijwillige basis het imago van de krantverkopers verbeteren. Het idee? Als Amsterdammers de circa 150 straatkrantverkopers die zij regelmatig passeren bij naam kennen, kan dat de krantverkopen stuwen. 

Initiatiefnemer Jip van de Meent richt Studio Z op na het lezen van een Parool-interview met de hoofdredacteur van Z! Want waar veel mensen denken dat straatkrantverkopers hun kranten gratis krijgen, is de werkelijkheid dat verkopers hun kranten inkopen voor 1,60 euro per stuk en verkopen voor 3 euro per stuk. De straatkrantverkopers zijn dus ondernemers. 

Meer dan dakloos

Studio Z gaat de verkopers helpen en richt zich in het eerste jaar op awareness-acties. Van de Meent: 'Alle eerste vormen van de ‘Zwarte Hand’-zichtbaarheid a la Pietje Bell moeten focussen op het letterlijk naam vragen aan de verkopers. Dat krantje neem je dan vanzelf mee'. Dakloosheid is geen identiteit, het is een situatie, legt Van de Meent uit. 'Hebben we het over dakloosheid, dan zie je een dakloze. Hebben we het over Brian’s recente gedicht, zie je een karakter. Daarom hebben wij het dus niet over dakloosheid. Maar over hoe die dagelijkse onbekende bij jouw Dirk ook kunstenaar is, briljant kan schrijven, houdt van fotograferen of goed kan rappen'.

Ime van Manen, uitgever van Z1, is logischerwijs erg blij met de gratis creatieve hulp. 'We hebben enorme behoefte aan goede communicatie en meer naamsbekendheid. Maar voor structurele marketing, laat staan een professioneel bureau, is simpelweg geen budget. Studio Z lost dat op een manier op die we nooit voor mogelijk hadden gehouden. Zes professionals die hun expertise inzetten voor onze missie – dat is letterlijk en figuurlijk onbetaalbaar'.

Het vrijwillige team

Studio Z bestaat uit: Stef Dunselman (strateeg bij Home Agency), Jeroen Taskasap (head of partnerships bij Scenery), Josephine Moen (casting director bij Groen Casting), Souf Kinani (creative director bij Warner Music Group en regisseur bij PinkRabbit), Noa Meihuizen (creatief bij Home Agency) en Jip van de Meent (strateeg bij Dentsu Creative).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in