Bij de Effie Awards zijn dit jaar 49 cases ingediend. Het aantal inzendingen is in jaren niet zo hoog geweest.
Esther Overmars, hoofdjurylid: 'Geweldig dat zoveel adverteerders en bureaus die tijd hebben genomen om hun marketingcase uitvoerig te analyseren en beschrijven. Voor mij is het een signaal dat marketing-effectiviteit én de Effie breed leven in Nederland. En dat in een tijd van veel maatschappelijke onrust, technische versnelling en onzekerheid.'
Geen record
Overigens rept de Effie in zijn persbericht over een 'recordaantal' van 49 inzendingen dit jaar, maar dat blijkt niet helemaal te kloppen. Zo stond in 2017 de teller op vijftig. Wel zien we dat sindsdien het aantal inzendingen steeds omlaag ging. In 'coronajaar' 2020 waren het er eveneens vijftig, maar toen werd er geen inzendfee gevraagd. Vorig jaar, in 2024, werd er relatief zeer weinig ingezonden: 31 keer.
Tien categorieën
De Effie Awards kennen dit jaar tien categorieën. Van de nieuwe categorieën -B2B, Loyaliteit en Employer Branding & Werving- blijkt vooral die laatste een populaire met vijf inzendingen. Gedrag Kort blijft de grootste categorie met zestien cases.
De vakjury, verspreid over de tien categorieën, starten volgende week met het beoordelen van de 49 inzendingen. In totaal buigen 65 deskundigen, van zowel bureau- als merkzijde en onafhankelijke onderzoekers, zich over de cases. Conny Braams en Esther Overmars vormen samen met de voorzitters van de vakjury's de hoofdjury en bepalen de uiteindelijke kleur van de winnaars.
Uitreiking
Op donderdag 13 november vindt in Circa Amsterdam de feestelijke uitreiking plaats. Meer informatie en tickets zijn beschikbaar via effie.nl.
Aantal Effie-inzendingen de laatste jaren:
2017 - 50
2018 - 47
2019 - 34
2020 - 50 (maar zonder inzendfee)
2021 - 34
2022 - 38
2023 - 36
2024 - 31
2025 - 49

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu