Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de eerste Nederlandse kerstcommercials van 2025

Van de 'sneak peeks' van Albert Heijn en Jumbo tot de magische AI-wereld van Krasloten: dit zijn alle kerstcommercials tot nu toe.
jumbo
Roderick? Jumbo-vader Frank Lammers krijgt plots een flashback naar zijn jeugd.

Zo hebben inmiddels Albert Heijn, Kruidvat, Aldi en Jumbo een teaser uitgebracht, gaat McDonald’s all out met AI en zoekt Schoonenberg juist de rust op. Eerder verschenen ook al de decembercampagnes van Krasloten, Makro en -vooruit- die van het Britse John Lewis. Adformatie zet ze op een rij.

En daar is ook de preview van Jumbo

Na Albert Heijn en Aldi mengt nu ook Jumbo zich in de voorpret: de supermarkt lanceert een eerste glimp van zijn kerstcommercial. In de teaser zien we Jumbo-vader Frank Lammers die ineens wordt teruggeslingerd naar zijn puberjaren - inclusief de geur van schoolkantine, slechtzittende kapsels en… Roderick.

Deze Roderick is volgens Lammers een 'glijer' van de bovenste plank, die in de flashback íets te opzichtig staat te flirten met een groep meisjes. Lammers ziet het met lede ogen aan, en zijn ongemak is precies het soort herkenbare humor waar Jumbo graag op leunt.

Hoe de mini-soap afloopt? Dat blijft nog even in de lucht hangen. Aanstaande zaterdag -zodra de Sint (eindelijk) het land uit is- volgt de volledige kerstcampagne. Hotel L’Amour tekende voor concept en creatie.

De minimale teaser van Albert Heijn

Ook Albert Heijn presenteert een preview van z'n kerstcommercial. In vergelijking met Aldi en Kruidvat geeft de Zaanse grootgrutter weinig prijs. In de ultrakorte teaser (bureau: TBWA) zien we slechts een besneeuwd chalet, een hamster die in een kerstboom huist en een groep kinderen die ademloos staat toe te kijken.

Zelfs marketingdirecteur Johan van der Zanden houdt zijn LinkedIn-bericht beknopt: ‘Zaterdag gaan we live met onze kerstcampagne. Hierbij alvast een sneak preview. We hebben er zin in.’

Lies ontmoet charmante Kerstman

Net als Aldi deelt ook Kruidvat een 'sneak peak' van z'n kerstcommercial. Op LinkedIn zegt marketingdirecteur Brenda Smith: 'Echt hoor, bij mij begint het kerstgevoel meteen te kriebelen. De commercial tovert een glimlach op je gezicht en laat zien hoe iets kleins onverwacht veel kan betekenen. Met een heel onschuldige matchmaker in de hoofdrol…'

In de preview zien we hoe Lies geheel onverwachts een tamelijk charmante kerstman tegen het lijf loopt, die -volgens haar kroost- een oogje op haar lijkt te hebben. Of, hoe dochterlief het verwoordt: 'Wordt mama nou geregeld door de kerstman?!'

De volledige kerstcampagne (ontwikkeld door Suite Rouge/Hotel L'Amour) wordt aanstaande zaterdag gelanceerd.

McDonald's keert kerst op z'n kop

Waar decembercampagnes doorgaans draaien om warme familiescènes en perfect gestylede kerstmomenten, kiest McDonald’s Nederland dit jaar bewust voor het tegenovergestelde. De kerstfilm, ontwikkeld door TBWA\Neboko, laat zien hoe december voor veel mensen óók voelt: druk, hectisch en soms meer vermoeiend dan verheffend. De boodschap is een opvallende breuk met de feestdagentraditie: juist in de meest 'wonderful time of the year' hebben mensen behoefte aan een moment voor zichzelf.

Het inzicht komt uit recent onderzoek van MediaTest, waaruit blijkt dat twee op de drie Nederlanders in december verlangen naar rust in plaats van nóg meer verplichtingen. McDonald’s draait dat gegeven om tot een humoristische, bijna bevrijdende boodschap: als de feestmaand je even te veel wordt, mag het ook allemaal een tandje minder.

Centraal in de commercial staat een herinterpretatie van de bekende kerstklassieker ‘It’s the most wonderful time of the year’. De rechthebbenden -George Wyla en Eddie Pola van Peer Music- gaven toestemming om de titel om te vormen tot ‘It’s the most terrible time of the year’, wat de toon van de campagne zet.

De commercial is volledig met AI geproduceerd - niet als gimmick, maar als creatief middel. McDonald’s en TBWA werkten samen met een internationaal netwerk van AI-specialisten om de decemberstress te verbeelden in scènes die nét iets uitvergroot, chaotischer en surrealistischer zijn dan de werkelijkheid.

Chief creative officer Darre van Dijk: 'We wilden geen net-niet-AI-film, maar een volwaardige commercial met production value, gecombineerd met de absurditeit die AI mogelijk maakt. Samen met top-prompters hebben we een nieuwe workflow ontwikkeld die voor ons voelt als een blauwdruk voor toekomstige producties.' Lees hier meer.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Schoonenberg neemt afstand van kerstbombast

Ook Schoonenberg gooit het met kerst over een andere boeg. Terwijl veel merken tijdens de feestdagen uitpakken met grote verhalen, emotionele climaxen en volle producties, kiest de hoorzorgketen dit jaar bewust voor een ander geluid. De kerstcommercial draait niet om spektakel, maar om iets dat volgens het merk urgenter is dan ooit: luisteren.

In een tijd waarin polarisatie toeneemt en gesprekken steeds vaker worden vervangen door schermen, wil Schoonenberg laten zien dat echte verbinding begint bij aandacht voor elkaar. Dat sluit aan bij de kern van het merk: een goed gehoor stelt mensen in staat om contact te maken, verhalen te delen en zich gezien te voelen.

We zien geen grote kersttaferelen of opgevoerde emoties, maar een ingetogen oproep om stil te staan bij wat we vaak vanzelfsprekend vinden. Want juist in de decembermaand -het moment waarop families samenkomen- merken veel mensen hoe waardevol het is om écht gehoord te worden, aldus Schoonenberg.

Met de boodschap positioneert Schoonenberg zich naar eigen zeggen als een merk dat verder kijkt dan hooroplossingen alleen. De spot is een herinnering dat luisteren niet alleen een fysieke vaardigheid is, maar een menselijke behoefte die ons midden in een rumoerige wereld bij elkaar houdt.

De kerstcommercial is ontwikkeld door Indie Amsterdam en wordt uitgerold via televisie en online video. Lees hier meer.

De 'teaser' van Aldi (en Andy van der Meijde)

Aldi heeft onder de supermarkten de primeur met een teaser van de eerste kerstcommercial van 2025. In de korte video is te zien hoe de vrolijke influencer en oud-voetballer Andy van der Meijde en zijn vrouw Melisa royaal inslaan bij de discounter. De volledige campagne wordt uitgerold zodra Sinterklaas het land uit is, op 6 december. Traditioneel is dat het moment waarop veel andere supermarkten hun kerstcampagnes lanceren.

Waar veel supers rond kerst kiezen voor emotie en sentiment, lijkt Aldi het dit jaar over een andere boeg te gooien: luchtige, soms vrij platte humor - passend bij de stijl van Van der Meijde. Of de volledige campagne die lijn doorzet, wordt duidelijk vanaf aanstaande zaterdag. Joe Public, sinds vorig jaar het vaste reclamebureau van Aldi, tekent voor concept en creatie.

Andy van der Meijde behoort tot de meest populaire influencers van Nederland en is momenteel te zien in een eigen realityserie op Videoland. Rond dat programma wordt vanaf vandaag ook de Aldi-teaser uitgerold. 'Met zijn kenmerkende humor en kinderlijk enthousiasme weet hij miljoenen Nederlanders te bereiken. Dat maakt hem de perfecte match om samen met ons van december een feestje te maken', zegt marketingdirecteur Mariëlle Rooswinkel.

Ook licht ze toe waarom Aldi kiest voor een teaser: 'We willen de fans van dit stel alvast nieuwsgierig maken, zodat de campagne straks een vliegende start krijgt als de Sint het land uit is.' Lees hier meer.

Krasloten stapt in magische AI-wereld

Krasloten lanceert zijn sint- en feestdagencampagne rond de jaarlijkse Decemberkalender. De commercial, ontwikkeld in samenwerking met Ambassadors, is grotendeels gebouwd met AI-technologie. Het doel: onderzoeken hoever je kunt gaan met AI in een commerciële productie zonder in te leveren op kwaliteit of emotie.

In de spot zien we een man die zijn Decemberkalender koopt en letterlijk de magische wereld instapt die achter het kraslot schuilgaat. Wat kijkers niet direct zien: een groot deel van die wereld is digitaal opgebouwd uit AI-gegenereerde assets, naadloos geïntegreerd in een animatie- en VFX-workflow. Pas wanneer de camera uitzoomt, blijkt hoe ver de technologie gaat - zelfs de man en zijn moeder blijken volledig door AI gecreëerd.

Volgens Ambassadors combineert het project precies de twee werelden waar het bureau in gespecialiseerd is: craft en AI. Krasloten benadrukt dat AI niet alleen in de productie werd ingezet, maar vanaf het concept al een centrale rol speelde. Door animatie en kunstmatige intelligentie te verweven, wil het merk laten zien hoe creativiteit en technologie elkaar kunnen versterken.

De hectiek van december bij Makro

Makro luidt het feestdagenseizoen in met een campagne die laat zien hoe het ondernemers helpt grip te krijgen op de jaarlijkse eindejaarshectiek. Onder het motto ‘De meest hysterische tijd van het jaar’ positioneert Makro zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode die vaak allesbehalve ontspannen is.

Het laatste kwartaal is traditioneel de drukste tijd: pieken in opdrachten, lastminute klantaanvragen, feestborrels organiseren, kerstpakketten regelen en ondertussen ook het thuisfront tevreden houden. Makro speelt op humoristische wijze met het contrast tussen het perfecte kerstbeeld en de realiteit van ondernemers in december.

Samen met bureau Yune is een remake gemaakt van de kerstklassieker ‘It’s the most wonderful time of the year’.

John Lewis' heimwee naar house

Toegegeven, de Britten zijn altijd een maandje eerder dan wij - ook dit jaar. Eind november trapte traditiegetrouw het warenhuis John Lewis het kerstseizoen af met een intiem verhaal over een vader en zoon die elkaar vinden via muziek.

In de spot (bureau: Saatchi&Saatchi London) schenkt een puberzoon zijn vader een vinylplaat: Where love lives, de 90’s clubklassieker van Alison Limerick. De muziek brengt de vader terug naar zijn jeugd en het gevoel van ultieme vrijheid op de dansvloer. Maar ook zijn eerste jaren als jonge vader flitsen voorbij, inclusief slapeloze nachten met huilende baby en een peuter die dolenthousiast in zijn armen valt.

Met een paar beelden en een melancholieke beat laat de spot zien hoe herinnering en herkenning een onverwachte verbinding scheppen tussen generaties - in dit geval de moeizame, maar liefdevolle band tussen vader en zoon. De pay-off is dan ook treffend: If you can't find the words, find the gift.

Opvallend is de toon: waar eerdere John Lewis-campagnes draaiden om fantasiefiguren of kinderlijk verlangen, kiest de keten nu voor volwassen emotie en nostalgie. 

Of deze editie zich zal voegen bij klassiekers als Monty the penguin of The man on the moon moet nog blijken, maar één ding is zeker: John Lewis zet ook dit jaar de trend - met house, heimwee en een hart voor familie. Lees hier meer. Nog meer Britse kerstcommercials? Bekijk dan het overzicht van columnist Patrick Severein.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu
Thijs Van Dijk

Leuk geschreven weer Lucas, ik gebruik jouw stukken altijd ter inspiratie voor mijn kerstcommercial reviews en ik moet zelf zeggen dat ik Schoonenberg dit jaar verrassend goed vind.

Esteban Barten

Helemaal leuk om alle Kerstcommercials te zien Lucas, top. Maar ik mis deze wel in je rijtje: https://www.youtube.com/watch?v=VdZ3_F4d-3U

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in