Overslaan en naar de inhoud gaan

KPMG en UvA testten bedrijf dat volledig op AI-agents draait en moesten al snel ingrijpen

AI-onderneming ging voortvarend van start, maar de zogeheten agents dwaalden al snel af.
ai agent
© Shutterstock

Het begon nog zo goed. Vijf AI-agents, die dus volledig zelfstandig werken, ontwikkelden in een experiment van KPMG en de Universiteit van Amsterdam een eigen bedrijf. De AI-agents kozen na overleg met een menselijke CEO voor een webwinkel in gepersonaliseerde AI-kunst, schreven businessplannen, voerden meerdere vergaderingen tegelijk en werkten 24 uur per dag, 7 dagen per week. Toch moesten de betrokken onderzoekers al snel ingrijpen.

De AI-agents raakten namelijk het spoor bijster, legt Sander Klous uit. Hij is hoogleraar AI & Audit bij de UvA en partner bij kPMG. 'Als je menselijke functies, zoals een CFO, een-op-een laat uitvoeren door AI-agents, dan gaan die agents in die grote taken afdwalen en hallucineren. Soms gaan ze hun instructies zelfs compleet te buiten of stoppen zomaar met werken. Dat is geen basis waarop je een solide organisatie kun bouwen'.

De onderzoekers gooiden de handdoek echter niet in de ring. Om te ervaren welke taken AI-agents daadwerkelijk kunnen overnemen en voor welke activiteiten mensen belangrijk blijven, pasten zij de werkwijze aan. Werkprocessen werden duidelijk in kaart gebracht, waarna de AI-agents specifieke taken kregen. Die nieuwe methode hield ze beter in het gareel en kwam de productiviteit ten goede, merkten de onderzoekers. Zij willen via het experiment ook meer aandacht vragen voor de ethische en juridische kaders voor werk deels uitbesteden aan AI. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in