Omnicom schrapt wereldwijd vierduizend banen plus de bureaulabels en DDB, FCB en MullenLowe. DDB en MullenLowe worden internationaal ondergebracht bij TBWA. DDB Amsterdam kondigt daarom vandaag aan dat het opgaat in TBWA\Neboko.
Met deze stap bundelen twee van de meest invloedrijke creatieve bureaus in Nederland hun krachten onder de vlag van TBWA, The Disruption Company, laat ceo Rik Ledder weten. Het doel van deze reorganisatie is om 'de meest onderscheidende creatieve bureaus' te verenigen in drie internationale netwerken: TBWA, BBDO en McCann.
Ledder benadrukt de strategische waarde van deze integratie: 'Creativiteit is de krachtigste economische motor die er bestaat. Door DDB en TBWA samen te brengen vergroten we onze creatieve slagkracht en bouwen we aan een bureau dat merken sterker, zichtbaarder en betekenisvoller maakt. Dit is een kans om onze cultuur te verrijken, onze schaal te vergroten en de lat nog hoger te leggen.'
Teams blijven samenwerken
Alle mensen van DDB Amsterdam gaan mee naar TBWA\Neboko, zegt Ledder. In Nederland blijven de teams van DDB en TBWA nauw samenwerken binnen de nieuwe structuur van TBWA\Neboko. 'Klanten blijven rekenen op vertrouwde gezichten, dezelfde betrokkenheid en een creatieve standaard die nog verder omhoog wordt getild.'
Het bureau krijgt toegang tot een groter internationaal netwerk en tot nieuwe technologie en data-expertise.
Mediabureaus: vijf labels blijven bestaan
Nu de definitieve overname van IPG een feit is, behoudt de holding alle mediabureaulabels OMD, PHD, Hearts & Science (Omnicom) en Initiative en UM (IPG). De organisatie gaat verder onder de naam Omnicom Media. Of de bureaus onder één P&L zullen opereren, is nog niet bekend.
Ook in Nederland blijven de vijf mediabureaumerken bestaan. Hoe de structuur en het management eruit komen te zien, wordt snel bekendgemaakt, laat een woordvoerder weten.
FCB Amsterdam blijft bestaan
FCB, een van de oudste bureaus in de sector met een officieuze start in 1873, zou worden opgenomen in BBDO. In Nederland opereert FCB Amsterdam sinds 2019 als zelfstandig bureau buiten het IPG-netwerk. 'Voor ons verandert er daarom voorlopig niets', zegt mede-eigenaar Jos Vis. 'Wij blijven de naam FCB Amsterdam voeren.'
Overname
Omnicom nam Interpublic Group (IPG) voor 13,8 miljard dollar over. De deal maakt Omnicom 's werelds grootste reclameconcern op basis van omzet, waarmee het Publicis voorbijstreeft en WPP naar de derde plaats verdringt.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu