Overslaan en naar de inhoud gaan

Omnicom-IPG: DDB Amsterdam gaat op in TBWA\Neboko, vijf mediabureaus blijven bestaan

OMD, PHD, Hearts & Science (Omnicom) en Initiative en UM (IPG) gaan door.
TBWA Neboko
© TBWA\Neboko

Omnicom schrapt wereldwijd vierduizend banen plus de bureaulabels en DDB, FCB en MullenLowe. DDB en MullenLowe worden internationaal ondergebracht bij TBWA. DDB Amsterdam kondigt daarom vandaag aan dat het opgaat in TBWA\Neboko. 

Met deze stap bundelen twee van de meest invloedrijke creatieve bureaus in Nederland hun krachten onder de vlag van TBWA, The Disruption Company, laat ceo Rik Ledder weten. Het doel van deze reorganisatie is om 'de meest onderscheidende creatieve bureaus' te verenigen in drie internationale netwerken: TBWA, BBDO en McCann. 

Ledder benadrukt de strategische waarde van deze integratie: 'Creativiteit is de krachtigste economische motor die er bestaat. Door DDB en TBWA samen te brengen vergroten we onze creatieve slagkracht en bouwen we aan een bureau dat merken sterker, zichtbaarder en betekenisvoller maakt. Dit is een kans om onze cultuur te verrijken, onze schaal te vergroten en de lat nog hoger te leggen.'

Teams blijven samenwerken

Alle mensen van DDB Amsterdam gaan mee naar TBWA\Neboko, zegt Ledder. In Nederland blijven de teams van DDB en TBWA nauw samenwerken binnen de nieuwe structuur van TBWA\Neboko. 'Klanten blijven rekenen op vertrouwde gezichten, dezelfde betrokkenheid en een creatieve standaard die nog verder omhoog wordt getild.' 

Het bureau krijgt toegang tot een groter internationaal netwerk en tot nieuwe technologie en data-expertise.

Mediabureaus: vijf labels blijven bestaan

Nu de definitieve overname van IPG een feit is, behoudt de holding alle mediabureaulabels OMD, PHD, Hearts & Science (Omnicom) en Initiative en UM (IPG). De organisatie gaat verder onder de naam Omnicom Media. Of de bureaus onder één P&L zullen opereren, is nog niet bekend.

Ook in Nederland blijven de vijf mediabureaumerken bestaan. Hoe de structuur en het management eruit komen te zien, wordt snel bekendgemaakt, laat een woordvoerder weten.

FCB Amsterdam blijft bestaan

FCB, een van de oudste bureaus in de sector met een officieuze start in 1873, zou worden opgenomen in BBDO. In Nederland opereert FCB Amsterdam sinds 2019 als zelfstandig bureau buiten het IPG-netwerk. 'Voor ons verandert er daarom voorlopig niets', zegt mede-eigenaar Jos Vis. 'Wij blijven de naam FCB Amsterdam voeren.'

Overname

Omnicom nam Interpublic Group (IPG) voor 13,8 miljard dollar over. De deal maakt Omnicom 's werelds grootste reclameconcern op basis van omzet, waarmee het Publicis voorbijstreeft en WPP naar de derde plaats verdringt. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in